Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Nokia Siemens Networks is klaar met de herstructureringen, reorganisaties en de naweeën van de fusie. Door netwerkgerelateerde diensten bovenop het netwerk te plaatsen, wil de telecomspeler nu nieuwe inkomstenbronnen aanboren.

Mobiele en vaste operatoren hebben een probleem. De hoeveelheid data die over het netwerk versluisd wordt, neemt exponentieel toe maar de inkomsten daaruit stijgen niet recht evenredig mee. Bovendien dreigen die data het netwerk te doen dichtslibben, waardoor nieuwe investeringen voor het optimaliseren en/of vernieuwen van de infrastructuur aan de orde zijn. Maar dan willen die operatoren natuurlijk wel spijkerharde garanties dat die investeringen zich liever vroeg dan laat terugbetalen. Dus hebben ook de netwerkleveranciers een probleem: want zij mogen nu op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde en naar nieuwe potentiële inkomstenbronnen voor hun klanten – en dus ook voor henzelf. “Operatoren zijn er als de dood voor om een ‘dumb bitpipe’ te zijn: de pijplijn langswaar alle data passeert. Door netwerkgerelateerde services in ons netwerk in te bouwen, krijgen operatoren de gelegenheid om geld uit die data te slaan”, zegt Hermann Rodler, hoofd van de Westeuropese activiteiten van Nokia Siemens Networks. De netwerkleverancier gelooft bijvoorbeeld sterk in ‘identity management’. “De kracht van een operator zijn de gegevens over zijn abonnees. Die gebruiken in combinatie met sociale netwerken of andere diensten, kan toegevoegde waarde opleveren”, legt Hermann Rodler uit. Zo ontwikkelde Nokia Siemens Networks (NSN) samen met Google een ‘single sign on’ technologie. Via dat framework dat bovenop het netwerk geplaatst wordt, kan één unieke login op het portaal van de operator ervoor zorgen dat de gebruiker meteen ook ingelogd wordt op pakweg Google-diensten of Facebook. “Sommigen durven niet kopen op internet, maar wij hebben die deal met Google ter waarde van 20 miljoen dollar onderhandeld via instant messaging”, lacht Rodler die hiermee wil illustreren hoe de agenda van de telecomwereld steeds meer bepaald wordt door de leveranciers van content en applicaties. Een andere dienst waar NSN sterk in gelooft en veel vraag bij operatoren naar ziet, is een gecentraliseerde betalingsinterface.

Meer, veel meer, en nog meer bandbreedte

Maar ondertussen moet al dat extra dataverkeer ook nog afgehandeld worden: zowel in het vaste netwerk als – steeds meer – ook bij de mobiele netwerken. Zo voert NSN momenteel een capaciteitsupgrade uit in het backbonenetwerk van Belgacom International Carrier Services. De capaciteit wordt er flink opgetrokken van 10 Gigabit per seconde naar 40 Gbps. Maar ook op het mobiele gedeelte is er flink wat werk aan de winkel. “Met name sinds de komst van de iPhone is de trafiek op de netwerken geëxplodeerd”, zegt Hermann Rodler. “Dat komt omdat de iPhone continu op de achtergrond netwerkactiviteit genereert. Eén iPhone neemt dan ook al gauw één mobiele cel op een zendmast in beslag, terwijl een gsm vroeger maar 1 procent van zo’n cel belastte.” De thin client architectuur van mobiele toepassingen van onder meer Google verergeren dat probleem nog. “De applicaties zijn op handsetniveau bijzonder licht, precies omdat de zware data en berekeningen op netwerkniveau afgehandeld worden”, verduidelijkt Rodler nog.

Oneerlijke concurrentie

De fusie tussen de netwerkafdelingen van Nokia en Siemens mag dan helemaal achter de rug zijn, gebeiteld zit de fabrikant zeker niet, nu de gevestigde waarden (zoals ook Alcatel-Lucent en Ericsson) steeds vaker geconfronteerd worden met een naam als Huawei. “We zien dat zij via heel agressieve technieken fors marktaandeel kopen in West-Europa. Wat ons dwars zit, is dat de Chinezen strijden met ongelijke wapens. Huawei kan bijvoorbeeld bogen op 10 miljard dollar staatssteun van de Chinese overheid. ZTE kreeg ook al subsidies in dezelfde grootteorde”, fulmineert Hermann Rodler die aangeeft dat de hele West-Europese telecomindustrie de kwestie ondertussen reeds aangekaart heeft bij de Europese Commissie. “Ofwel krijgen we dezelfde steun, ofwel wordt er komaf gemaakt met deze praktijken. Er wordt op deze manier geen business meer gewonnen met goede technologie, maar dankzij staatsgeld. Dat kan echt niet lang meer blijven duren, of we komen in de problemen”, windt Hermann Rodler er geen doekjes om.

In totaal telt Nokia Siemens Net-works momenteel zo’n 600 klanten. In België zijn naast Belgacom ook Mobistar, BASE, Telenet, VOO en Colt klant voor sommige core- en transportoplossingen en services. Maar ook Infrabel is klant voor het GSM-R netwerk en de signalisatiesystemen. Sinds de herstructureringen zijn heel wat vestigingen fors afgeslankt en zijn met name de fabrieken naar lageloonlanden zoals India, China, Polen en Rusland verhuisd. Toch is er bewust niet geraakt aan lokale vertegenwoordiging. “Volgens ons is dat nodig om het verschil te kunnen maken met diegenen die puur aan de kosten denken. De tijd zal uitwijzen of we hiermee de juiste strategische keuze gemaakt hebben”, besluit het hoofd van Nokia Siemens Networks West-Europa.

Kristof Van der Stadt

“Operatoren zijn er als de dood voor om een ‘dumb bitpipe’ te zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content