Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

“Onze it-systemen draaien goed. De ceo laat me met rust.” Dat vertelde Steve Chambers, cio Visa Europe tijdens het Gartner IT symposium in Barcelona. Maar dat blijkt niet echt de goede aanpak te zijn. De cio moet duidelijk uit zijn back office.

Steve Chambers komt wel wekelijks samen met de ceo en de cfo, de financiële man van Visa Europe. “Visa is meer dan ooit een technologiebedrijf. Als it uitvalt, dan is de merkbeschadiging enorm,” stelt Chambers. Hij zit dus wel degelijk in het executive committee.

En toch wijst Gartner senior vice president Peter Sondergaard erop dat “de cio eigenlijk ontstellend weinig praat met de ceo.” Heel wat cio’s moeten vandaag verantwoording afleggen aan de cfo en omdat die één en ander vooral bekijken vanuit een kostenperspectief, heeft de cio de neiging om te focussen op het kostenplaatje. “En zo stapt hij op dezelfde manier naar de ceo”, stelt Gartner vice president Tina Nunno. Zij helpt cio’s met de presentaties voor het directiecomité. “Cio’s willen uitpakken met innovatie maar dan moeten ze ook leren communiceren. Ze moeten niet focussen op saaie dingen, maar wat de interesse van de top kan opwekken.” De cio moet dus leren dat hij beter interessant kan zijn dan volledig.

Een tweede recessie

Met it-budgetten die volgend jaar in Europa met amper 1,5 procent zullen groeien is dat een belangrijk aspect. “Een tweede recessie klopt aan de deur van Europa”, meent Peter Sondergaard. Dit jaar daalden de it-budgeten met 1,8 procent. Vooral de overheidsuitgaven krompen fors met liefst 4,8 procent. Overheid en onderwijs staan voor een vijfde van de it-uitgaven bij ondernemingen, in Europa goed voor bijna 500 miljard euro. “Cio’s moeten realistische budgetten opstellen om een leidende rol te kunnen blijven spelen”, aldus Sondergaard, Hij verwacht dat cio’s over twee jaar de controle over een kwart van hun budget zullen verliezen. “De cio moet dus goed nadenken over zijn toekomstige rol.”

70 procent van het it-budget gaat naar operationele uitgaven, de kost dus om het licht aan te laten. En van die kost moet er jaarlijks 5 tot 10 procent afgepitst worden. Blijft dus dat er zowat een derde van het budget overblijft voor nieuwe operaties en innovatie. “In bedrijven die echt goed draaien, gaat het om een 50/50 ratio, maar eens het innovatieve mainstream geworden is, slaat die balans uiteraard opnieuw om. Je moet dus constant de vinger op de pols houden”, meent Sondergaard.

Verrassend is dat Gartner verwacht dat tegen 2017 het it-budget van de marketeer weleens groter zou kunnen zijn dan dat van de cio. “Het is niet zo dat de marketingbaas geld zal wegkapen bij de it-verantwoordelijke. Het gaat immers om een nieuw budget. De chief marketing officer die traditioneel investeert in analoge print, gewone advertenties dus, verschuift steeds meer zijn budget naar digitale mogelijkheden zoals tablets en sociale media,” vertelt Sondergaard. Meer nog, de financiële man, de cfo, zal veel meer belangstelling tonen voor deze oplossingen dan de puur technologische aanpak van de cio. De ontwikkeling van tablet- en smartphone-applicaties gaat nu al erg vaak voorbij aan de cio. Of hebt u al een cio horen praten over zijn apps-strategie? Een en ander houdt op termijn een risico in voor de it-afdeling die enkel nog infrastructuur zal mogen beheren. Ook daarom heeft de cio er alle belang bij om meer met de marketingman te praten.

Werk een tijdje buiten IT

“Hoe gretig staat u tegenover risico’s?”, vroeg Tina Nunno aan de 1.700 cio’s op het Gartner Symposium. “Wie geen risico’s neemt is heel voorspelbaar, zowel voor de interne als de externe concurrentie.” Tina Nunno is voorstander van selectieve afbraak van bestaande oplossingen “net als men vroeger velden verbrandde om vruchtbare grond te verkrijgen.” Het beste advies komt van Gerry Pennell, de cio van de Britse Olympische Spelen: “Werk een tijdje buiten it. Je doet er erg veel ervaring op. Je leert eindgebruikers kennen.” Voor een ‘c-level executive’ is de klant de belangrijkste gesprekspartner. “En verrassend genoeg wordt er amper gepraat met die klant.” Cio’s werpen dan weleens op dat het wel verdomd moeilijk is om te praten met een eindgebruiker die constant van mening verandert. It heeft immers de neiging om plannen op langere termijn uit te dokteren terwijl consumentengedrag inderdaad steeds verandert. Precies daarom moeten er open flexibele systemen gebouwd worden. De cio staat onder druk, zoveel is duidelijk.

Luc Blyaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content