"De cloud heeft gewonnen." Zach Nelson, ceo van Netsuite staat op het podium op een boogscheut van Big Ben in London en gelooft erin. Netsuite presenteert zich hier als het hippere broertje onder de cloud erp's met slogans als 'question everything', 'make bold happen' en 'think weird'. Zinnetjes die u niet meteen bij business software verwacht. Netsuite is, volgens Nelson, het eerste cloud computing platform. "Maar wat wij geleerd hebben is dat elk bedrijf nu een cloudbedrijf is. Ook degenen waar je het niet van zou verwachten, zoals veeboeren. Ik ken een 'cattle rancher' die zijn vee traceert en beheert via de cloud." En cloud is dan ook nog eens het laatste computingplatform, zegt Nelson. "We zijn door een aantal verschillende transities gegaan in technologie," vertelt hij, "Van mainframes t...

"De cloud heeft gewonnen." Zach Nelson, ceo van Netsuite staat op het podium op een boogscheut van Big Ben in London en gelooft erin. Netsuite presenteert zich hier als het hippere broertje onder de cloud erp's met slogans als 'question everything', 'make bold happen' en 'think weird'. Zinnetjes die u niet meteen bij business software verwacht. Netsuite is, volgens Nelson, het eerste cloud computing platform. "Maar wat wij geleerd hebben is dat elk bedrijf nu een cloudbedrijf is. Ook degenen waar je het niet van zou verwachten, zoals veeboeren. Ik ken een 'cattle rancher' die zijn vee traceert en beheert via de cloud." En cloud is dan ook nog eens het laatste computingplatform, zegt Nelson. "We zijn door een aantal verschillende transities gegaan in technologie," vertelt hij, "Van mainframes tot pc's, maar cloud is de laatste transitie. This is it. Cloud is beschikbaar op elk toestel, waar en wanneer je het ook nodig hebt. Wat kan er daarna nog komen ?" Nelsons zelfvertrouwen wordt alvast ondersteund door cijfers die aantonen dat cloud meer en meer wordt geïntegreerd. Volgens onderzoeksbureau Frost & Sullivan is de perceptie over cloud volwassen geworden. Frost & Sullivan ondervroeg in opdracht van Netsuite 1.425 ceo's, cfo's, cio's en it directors. Een 600 daarvan kwamen uit Europa. "Vroeger mocht je bepaalde dingen gewoon niet zeggen," zegt Alexander Michaels van Frost & Sullivan, "maar digitale transformatie is nu aanwezig in elke industrie, in elk soort van onderneming en in elk land binnen Europa." Een en ander betekent dat mensen zich wat gemakkelijker voelen bij dat hele cloudverhaal. "In plaats van het te bekijken als een probleem, beginnen ze de mogelijkheden te zien", zegt Michaels. Zo gebruikt 59 procent van de ondervraagden de cloud al voor belangrijke systemen, bij 28,7 procent draaien enkele alleenstaande applicaties. Opvallend : maar 12,3 procent van de ondervraagden gaf aan geen enkele vorm van cloud software te gebruiken. Volgens Michaels is dat laatste waarschijnlijk niet eens waar, omdat zogeheten 'shadow it', waar het it-departement geen weet van heeft, vaak cloud software is. "Het is een beetje alsof de business eindelijk gestopt is met zeuren en gewoon aan de slag is gegaan om verandering te omarmen", aldus Michaels. Zo blijkt dat crm met 60 procent nog altijd de meest populaire applicatie is om in de cloud te draaien, maar ook 'missie-kritische' applicaties zoals boekhoudpakketten (55,8 procent) en erp (55,5 procent) worden steeds vaker in de cloud uitgerold. Deze zomer meldde Oracle, het bedrijf van Netsuite-medeoprichter Larry Ellison, dat het circa 9 miljard dollar wil neertellen voor Netsuite. Die deal is ondertussen rond, maar op het moment van Netsuite Connect was dat nog niet duidelijk. De mogelijke overname hing dan ook als een zware wolk boven het event. Verkocht of niet, voor Netsuite blijft het voorlopig 'business as usual'. "We zijn geen klanten verloren door de aankondiging. Ik vreesde daar wel een beetje voor, toen het nieuws eerst uitkwam, maar onze klanten blijven aan dezelfde ratio groeien," zegt managing director voor emea Marc Woodhams, die verder niets kwijt wil over de deal. Hij gaat gewoon door met zijn plannen. Netsuite, een bedrijf met 5.000 medewerkers wereldwijd en 741 miljoen dollar omzet, heeft in Europa vooral klanten in het Verenigd Koninkrijk, maar wilt sterk uitbreiden naar Nederland en België. Mark Woodhams : "We hebben het datacenter in Amsterdam gezet om zaken te kunnen doen vanuit een locatie die aanvaardbaar is voor heel Europa. Daar hoort bij dat we explosief willen groeien in Nederland." Ook België staat op de agenda. "Onze route naar België loopt door Deloitte. We hebben met hen een goede samenwerking", legt Woodhams uit. Maar Netsuite gaat voor ons land ook eigen verkopers aannemen. "Ik heb geleerd dat het moeilijk is voor een Nederlander om iets te verkopen aan Belgen", lacht Woodhams. Els Bellens"Ik heb geleerd dat het moeilijk is voor een Nederlander om iets te verkopen aan Belgen"