De overname van MacLine eind 2012, zorgde voor een groeiboost voor Easy-m dat vandaag 20 winkels telt, goed voor 60.000 zakelijke klanten. Het ‘Go 4 2013’-project moest het volledige it-netwerk onder de loep nemen en vernieuwen. Nextel tekende het plan uit en zorgde voor de integratie.

De rist overnames door Maes – het moederbedrijf van Easy-m – leidde tot een heterogene infrastructuur en de sterke groei van een aantal sites zorgde voor problemen. Historisch gezien werkte de hoofdzetel in Herentals al sinds 25 jaar met Nextel (dat in 1998 ook Parcom overnam). De integrator was dan ook de aangewezen partij om een en ander in goede banen te leiden. In Herentals draaide een NEC Aspire terwijl Easyware in Leuven en ook in bijkomende sites een Alcatel Omni pcx office in huis hadden. De link tussen beide verschillende telefooncentrales was niet optimaal. Sommige winkels hadden bovendien geen eigen infrastructuur. Ook erp, mail en het netwerk zelf waren aan vervanging toe. Werk aan de winkel voor Nextel.

In Herentals werd de NEC vervangen door hetzelfde Alcatel-Lucent platform als in Leuven, samen goed voor 118 vaste ip-telefoons en 34 draagbare sip-toestellen. Dezelfde leverancier werd ook gekozen voor de upgrade van de lokale netwerken (lan) waar geopteerd werd voor de 6400 en 6800 switchen. Uiteraard was ook het draadloze netwerk belangrijk. Opvallend is dat het Apple Airport Extreme product niet voldeed waardoor integrator Nextel koos voor de Aerohive-oplossing met alle benodigde security-policies en centraal beheer. “Niet evident om in Apple-winkels een Apple-product te vervangen door Aerohive”, vertelt Bart Knoops, account manager bij Nextel. Voor de erp bleef men bij het Dave-pakket van Just Software, ingebed in een private cloud. Voor de mail-omgeving werd gekozen voor Accel en MS Office 365.

IN DE WOLKEN

De serverinfrastructuur barstte echter uit z’n voegen en de internetpijp zat over z’n limiet. Daarom werd ronduit voor virtuele servers en de cloud gekozen. Daarbij kwam Easy-m bij telecomoperator Destiny terecht. “Hun entrepreneurscultuur matchte met de onze. Dat is ook erg belangrijk”, vertelt zaakvoerster Annick Maes. Telenet was bovendien teveel gericht op Vlaanderen, terwijl Belgacom niet aan de flexibiliteit kon voldoen. De volledige integratie werd in amper vier maanden uitgewerkt, van januari tot april van dit jaar. Dat alles resulteerde in een kostenbesparing, met behoud van mensen, en dat leidde dan weer tot een ‘ict voor onze business’ en geen ‘ict als business’, onderstreept trots Easy-m senior technical coordinator Guy Kelecom.

Luc Blyaert & Guy Kindermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content