Ver zijn oprichters Michael Thuy en Geoffrey Michiels niet moeten gaan om het concept voor GeekAngels te bedenken. "Als er in mijn familie it-ondersteuning nodig is, komen ze altijd bij mij terecht", vertelt Michael Thuy. "In mijn omgeving bleken heel wat mensen in hetzelfde schuitje te zitten. Toen zijn we op het idee gekomen om daar gewoon een businessmodel rond te bouwen." GeekAngels is een online platform dat de link legt tussen it-kenners en mensen met vragen en problemen rond ict. "Noem het een online helpdesk", aldus Thuy, "maar dan 'community-driven'. Een soort eBay: iedereen is vrij om zijn diensten aan te bieden en iedereen kan er desgewenst gebruik van maken."
...

Ver zijn oprichters Michael Thuy en Geoffrey Michiels niet moeten gaan om het concept voor GeekAngels te bedenken. "Als er in mijn familie it-ondersteuning nodig is, komen ze altijd bij mij terecht", vertelt Michael Thuy. "In mijn omgeving bleken heel wat mensen in hetzelfde schuitje te zitten. Toen zijn we op het idee gekomen om daar gewoon een businessmodel rond te bouwen." GeekAngels is een online platform dat de link legt tussen it-kenners en mensen met vragen en problemen rond ict. "Noem het een online helpdesk", aldus Thuy, "maar dan 'community-driven'. Een soort eBay: iedereen is vrij om zijn diensten aan te bieden en iedereen kan er desgewenst gebruik van maken." GeekAngels als initiatief is nog heel pril. Als alles goed gelopen is, is op het moment dat u dit leest de verbeterde versie van de GeekAngels-website en -applicatie gelanceerd, na het concept eerst 3 maanden te hebben laten proefdraaien. Toch telt de community al 400 à 500 GeekAngels, met enkele honderden op de wachtlijst. Het zijn freelance webdesigners en programmeurs, informaticastudenten, it'ers die na hun uren willen bijklussen en zelfs enkele it-supportspecialisten op brugpensioen. De klanten - doorsnee it-thuisgebruikers als u en ik, tot zelfs kleine zelfstandigen en kmo's zonder it-afdeling - downloaden de GeekAngels-applicatie. Langs die weg kopen ze op voorhand bel- en chatminuten, "de eigen 'munteenheid' van GeekAngels". Met die belminuten kunnen ze naar een specifieke of willekeurige GeekAngel telefoneren (of via de chatfunctie werken). Die luistert naar het probleem. Vanaf het moment dat hij denkt het probleem te kunnen oplossen, begint hij het gesprek aan te rekenen. Dat kost tussen 0,90 euro en 1,5 euro per minuut, afhankelijk van hoeveel belminuten je aankoopt (des te meer, des te goedkoper). "Dat werkt volledig transparant. De klant ziet wanneer er wordt aangerekend en wat de GeekAngel over het probleem noteert." De GeekAngel kan via de applicatie, mits toelating van de klant, meekijken op de pc en vervolgens een oplossing aanbieden. De kwaliteit van de dienstverlening wordt verzekerd door het samenspel van de onderlinge concurrentie tussen de GeekAngels enerzijds en de evaluatie van de klant anderzijds. "De klant evalueert de oproep: hij geeft punten op verschillende criteria. Krijgt een GeekAngel minder dan 5 op 10 dan gaan wij onmiddellijk na wat er is misgelopen. GeekAngels die goede scores halen, komen uiteraard meer in beeld bij ons en kunnen dus meer opdrachten krijgen." De GeekAngels zelf verdienen 0,5 euro per minuut vanaf het moment dat ze beginnen aanrekenen. Per keer kunnen ze maximum 30 euro verdienen. "Toch een leuke bijverdienste voor it'ers", vindt Thuy. "Sommige studenten kunnen er hun kot mee betalen. En ja, er zitten enkele grootverdieners tussen. We hebben er 2 à 3 die er echt voor gaan. Die kunnen er van leven. Tot 3000 euro per maand verdienen is zelfs voor een zelfstandige niet slecht." Het geld komt terecht op een online account bij GeekAngels. Daarvan kunnen ze af en toe een uitbetaling vragen. Tot daar het statuut van de GeekAngel: "Wij betalen hen en daar stopt het." Geen ideale situatie, beseffen Thuy en co. ook. "Als je die som uitbetaald krijgt, zijn dat voor sommige mensen extra inkomsten bovenop hun normale loon. Daarop betaal je veel belastingen. Daarom hebben wij een samenwerking met het BIZ ondernemingsloket Xerius. Zo kunnen we hen eventueel naar een zelfstandigenstatuut, bijvoorbeeld in bijberoep, begeleiden. "Er is helaas niet echt een soort 'tussenstatuut' dat voor onze GeekAngels geschikt is. We zullen daarom bij de nieuwe regering ook druk uitoefenen om dat te overwegen." Nog vóór GeekAngels goed en wel gestart is, hebben al veel bedrijven er de kracht van ingezien. "We zijn deals aan het afsluiten met bedrijven die it-support aan huis leveren", geeft Thuy nog mee. "Onder meer een groot bedrijf uit Nederland wil met ons samenwerken onder de GeekAngels-vlag. Voorts gaan we ook met resellers samenzitten: een computerwinkel die bijvoorbeeld als extra service een reeks belminuten voor GeekAngels aanbiedt bij de aankoop van een pc, dat zou een win-winsituatie kunnen worden." Over plannen en doelstellingen wil Thuy niet te veel spreken. "We willen heel organisch groeien. Als we tevreden zijn over onze Belgische GeekAngels-versie, kunnen we de stap naar het buitenland overwegen. Onze back-end is zo gemaakt dat we op 2 dagen tijd in een nieuw land kunnen lanceren." Veel geld heeft het team achter GeekAngels - vandaag 6 mensen groot - nog niet verdiend aan het concept. "Maar we zijn nog maar net begonnen. Uit onze proefperiode blijkt nu ook dat een klant gemiddeld 2 keer per week gedurende 20 minuten belt, waarvan hij 10 minuten betaalt. Dat is 60 tot 80 euro per klant per maand. Dat is veel meer dan we aanvankelijk gehoopt hadden..." Stefan Grommen