Hoe is IT binnen Degroof Petercam de afgelopen jaren geëvolueerd?
...

Hoe is IT binnen Degroof Petercam de afgelopen jaren geëvolueerd? yvan pirenne: Zoals de naam aangeeft, is de groep Degroof Petercam ontstaan door de fusie in 2015 tussen Degroof en Petercam. Destijds was de prioriteit om te zorgen voor een snelle IT-integratie om de fusie van de bedrijven te ondersteunen. Die operatie hebben we eind 2016 met succes afgerond. Een pluim voor de grote professionaliteit van de teams en voor de loyale inzet van al wie hieraan heeft meegewerkt. Het project voldeed aan de beoogde doelstellingen, zij het met een complexe en ietwat gedateerde IT. Wat zijn de belangrijke lopende projecten? pirenne: Sinds ongeveer een jaar hebben we een groot project opgezet voor digitale transformatie en voor een transformatie van de bankactiviteiten, met IT in een ondersteunende rol. De ambitie van dit project is tweeledig: enerzijds ons dienstenaanbod flexibeler maken en anderzijds de interactie met onze klanten verbeteren. Dit is vooral belangrijk omdat Degroof Petercam een groep is die zich, anders dan bij een 'retail'-model, vooral richt op B2C en institutionele klanten. Sinds enige tijd proberen we de manier waarop we met onze klanten omgaan te veranderen. Daarbij streven we naar relevante interacties in functie van de behoeften en verwachtingen van de klant, hetzij digitaal, hetzij 'fygitaal', door het combineren van het fysieke en het digitale. Daarnaast blijven we onze papieren processen automatiseren en onze IT-infrastructuur moderniseren, met de nadruk op 'data', meer bepaald de datakwaliteit en de gecontroleerde verwerking ervan. Om deze doelstellingen te bereiken, hebben we vier grote projecten gelanceerd. Ten eerste de modernisering van de IT-infrastructuur, met de migratie en centralisatie van onze platforms naar de infrastructuur van Proximus Luxemburg. Tot nu toe werd de IT-infrastructuur intern beheerd. We kozen voor Proximus omwille van de nood aan een stabiele en betrouwbare beheertool die 24/7 draait. Andere troeven zijn de mogelijkheid tot kostenbesparing dankzij het delen van middelen, en het risicobeheer. Het gaat om een privé-cloud die voldoet aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid en privacy. Daarnaast kozen we met Proximus voor een lokale partner van een vergelijkbare omvang als de onze, die ons de verwachte competenties en schaalvoordelen biedt. Ten tweede hebben we ook net beslist welke 'core' software we gaan gebruiken voor onze SaaS-aanpak. We hebben gekozen voor de oplossing van Avaloq, omwille van de hoeveelheid functionaliteiten, de snelheid en wendbaarheid van de oplossing. Dat biedt ons kostenvoordelen op lange termijn, terwijl het ook de complexe legacy architectuur afbouwt en de nodige wettelijke voorzieningen rechtstreeks in het platform integreert. Dit ultrabeveiligde SaaS-platform stelt ons in staat om onze middelen te richten op groei, innovatie, nieuwe bedrijfsmodellen en de ontwikkeling van ons kanaal. Onze twee andere projecten zijn enerzijds gericht op het beheer van de klantrelaties via internet, mobile en 'fygitaal', en anderzijds op databeheer en -verwerking, waarbij het de ambitie is om data zo slim mogelijk te controleren en te analyseren. De rode draad in al deze projecten is change management. De digitalisering verandert immers onze manier van werken, des te meer in coronatijden, en het is aan de teams om processen aan te passen, analyses te verbeteren en beter gebruik te maken van data. Let wel: we denken dan aan een sterk gecontroleerde cloud, die bovendien niet wordt ingezet voor vertrouwelijke gegevens. Maar de cloud mag geen taboe zijn: voor testen en acceptatie hebben we voor de cloud gekozen omdat die ons de gewenste flexibiliteit biedt. Hoe evolueren uw teams? pirenne: We hebben al agile werkmethoden ingevoerd en we zijn IT aan het herpositioneren in een verbindende rol als integrator van oplossingen en diensten. Zo zijn we met partners een nieuwe frontend aan het ontwikkelen. Daarnaast doen we beroep op fintechs om nieuwe diensten en producten te ontwerpen. Momenteel ontwikkelen we bijvoorbeeld een nieuwe bankoplossing in samenwerking met een fintech waarvan we de API integreren. We concurreren dus niet met deze fintechs; als een van hun producten zinvol is, integreren we het, waarbij we het operationeel beheer integraal op ons nemen. Op de lange termijn is het de ambitie om verantwoordelijkheid te nemen voor de gehele architectuur en voor zowel het functionele als het operationele aspect, van begin tot eind. Uiteindelijk zijn wij het die verantwoording afleggen aan onze interne klanten. En als ik het over integratie heb, bedoel ik niet alleen technische API's. Andere belangrijke aspecten zijn databeveiliging en -beheer. Kortom, de interne IT-afdeling van Degroof Petercam heeft als missie om een end-to-end-oplossing of -dienst te implementeren en in te staan voor de evolutie ervan. In dat verband speelt change management een sleutelrol. Waar de coronacrisis de focus beperkte tot de korte termijn, is het nu nodig om een nieuw evenwicht te vinden tussen privé- en beroepsleven. We moeten ook de zin van werken op de werkplek herdefiniëren, ook al stond de interne technische ondersteuning in deze periode erg op punt. En op de lange termijn zullen we binnen de IT-afdeling een nieuw evenwicht moeten vinden tussen de puur technische competenties en meer functionele profielen, met name op het gebied van data, internet en mobile. Hoe zit het met de IT-budgetten? pirenne: Gezien de bovengenoemde digitale projecten is het duidelijk dat we in een investeringsfase van ongeveer 2 tot 3 jaar zitten. Tegelijkertijd blijven we de operationele kosten optimaliseren, met name door middelen te delen en door gebruik te maken van de cloud. Zo zijn we oudere, gedateerde systemen geleidelijk aan het afbouwen om een flexibelere architectuur te implementeren. De kostenbesparingen mogen uiteraard niet ten koste gaan van de operationele kwaliteit. Wat is de kijk van het senior management op IT? pirenne: Bij Degroof Petercam staat IT erg hoog op de agenda van het directiecomité. Men beseft heel goed hoe belangrijk het is om de juiste keuzes te maken. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om IT te maken voor de IT, maar om de nodige investeringen te doen om de business te ontwikkelen en de service te verbeteren, en dit vereist de nodige pedagogie, transparantie en vertrouwen. Voor Degroof Petercam heeft de digitale transformatie dus drie prioriteiten: het ondersteunen van aangepaste en relevante interacties met de klant, het automatiseren van de standaardprocessen en het opzetten van moderne interacties tussen de medewerkers.