Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het bekende geel van Logica heeft plaats gemaakt voor het in onze contreien nog onbekende rood van CGI. Maar ceo Hans Vets heeft ambitieuze groeiplannen met ongeslepen diamanten als het geheime wapen.

In augustus vorig jaar nam het Canadese it-concern CGI de it-dienstverlener Logica over. De Canadezen betaalden er omgerekend 2,1 miljard euro voor. Al snel gingen er geruchten over een naamsverandering en begin dit jaar werd die knoop ook doorgehakt: exit Logica, enter CGI.

Samen met die naamsverandering waait ook een hele nieuwe wind door het bedrijf. De bedrijfscultuur ademt de waarden van entrepreneurship en houdt veel meer vast aan een resultaatsgedreven aanpak in plaats van het procesgedreven model van Logica. CGI heeft ook duidelijk de ambitie om verder te blijven groeien – óók in België. Dat is ook nodig wil de Belgische afdeling op de kaart staan van de internationaal sterke groep. CGI Group is wereldwijd per slot van rekening de 6de grootste systeemintegrator in termen van omzet na spelers als Accenture, IBM en de Indische bedrijven. Verspreid over 43 landen telt de groep 71.000 medewerkers waarvan 6.000 in Frankrijk, 3.500 in Duitsland en 3.000 in Nederland.

Ambitieuze groeiplannen in ons land

In Belgie staan er 300 medewerkers op de payroll samen met 150 externen. Een Belgische afdeling van CGI was er immers niet meer toen de overname van Logica aangekondigd werd. “Ja, België is een kleine afdeling maar ik maak aan de bedrijfstop zou veel mogelijk duidelijk dat ons land wél een belangrijke spin is in Europa”, zegt Hans Vets, ceo van CGI in België. “Maar het is duidelijk dat we zo snel mogelijk een zekere kritische massa moeten bereiken. Op drie jaar tijd wil ik dan ook naar 900 personeelsleden doorgroeien, waarbij ik streef naar een gelijke verdeling tussen internen en externen”, dixit Vets. Per jaar ambieert hij een autonome groei van 10 à 15 procent in ons land.

Overigens maakt CGI er geen geheim van dat het ook rekent op verdere acquisities om internationaal te blijven groeien: zowat de helft van de omzetgroei moet organisch tot stand komen, en de andere helft via nieuwe overnames. Chief executive officer Michael Roach gaat er van uit dat er nog heel wat consolidatie in de outsourcing- en dienstensector op ons af komt. Zo liet hij begin deze maand nog optekenen door Bloomberg dat CGI een oorlogskas van 1,1 miljard dollar klaar heeft voor nieuwe acquisities. Via die overnames wil hij de ‘economy of scale’ laten spelen.

Afdalen naar lokale markt

CGI levert globale it en business process services, met de nadruk op business consulting, systeemintegratie en outsourcingdiensten. “We vertalen de strategie van de klant. We gaan dus bewust niét in de schoenen van de klant stappen en zijn strategie bepalen”, legt Vets uit.

CGI rekent zich dus bij de grote jongens en die zijn voornamelijk actief bij echt grote bedrijven met brede internationale vertakkingen. “Daarom dat we in België ook zullen moeten afdalen naar de lokale markt. In principe zijn spelers als CSC en Capgemini onze recht- streekse concurrenten. Zij spelen net als ons op kwaliteit. Maar soms komen we ook Accenture of IBM tegen. Die spelen dan weer op relatie. En dan heb je natuurlijk nog de bedrijven die vooral op prijs spelen, genre Infosys en Tata. Maar wanneer we afdalen naar de lokale markt, komen we ook in het vaarwater van bedrijven als Cegeka, RealDolmen of de Cronos-groep”, zegt Vets.

Ongeveer 20 procent van de CGI-omzet komt uit ‘high-end consulting’. De rest van de omzet wordt ongeveer evenwaardig verdeeld over ‘systeemintegratie’ en ‘it & business process outsourcing’. In België werd de organisatie opgedeeld in vier sectoren: telecom & utilities, overheid, de financiële sector en tot slot ‘manufacturing, retail & distribution’. “Al zou je daar in principe nog healthcare kunnen aan toevoegen met klanten als Janssen Pharmaceutica en Johnson & Johnson”, zegt Hans Vets.

Eigen producten

Om de lokale markt te bedienen wil Vets de ongeveer 100 eigen producten (intellectual property) van het ‘oude’ Logica gebruiken. “Eigen ip is zo belangrijk in de servicesmarkt. Van die ongeslepen diamanten moeten we gewoon veel meer gebruik maken”, aldus Vets.

Voorbeelden zijn het SEPA-product (samen met de Nationale Bank) voor de financiële sector of een intelligent real-time track-and-trace systeem voor de retail- en manufacturingsector. “We hebben zelfs een ‘augmented reality’ verrekijker waarmee je vanop afstand kan weten of een vracht conform de veiligheidsnormen is”, zegt Vets. Andere ‘diamanten’ zijn bijvoorbeeld IBOR en Collections 360. IBOR staat voor ‘Integraal Beheer Openbare Ruimte’: een oplossing in het kader van ‘intelligent city management’ die alle dynamische objecten in een openbare ruimte met elkaar verbindt in de cloud. Collections 360 is dan weer een oplossing om openstaande facturen zo optimaal mogelijk te innen.

Nieuwe lokale klanten die CGI reeds kon optekenen zijn onder meer VAB, Biocartis, Atrias, Infrax, Sibelga, KU Leuven, Argenta en P&V.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content