Felice komt met klanten praten, zoals hij dat regelmatig probeert in verschillende landen waar het bedrijf actief is. Die klanten zijn voor 80 procent 'institutional', b2b zeg maar. De trend van byod zet die klanten voor nieuwe uitdagingen. Al verandert dat niets aan hoe Dell zijn toestellen ontwerpt. "byod gaat er om dat je een toestel zowel thuis als op het werk kan gebruiken. De trend is dun en licht, ongeacht of het voor business of consumenten is. Wel wordt design een steeds belangrijkere factor, daar besteden we dan ook aandacht aan." Al staat dat niet gelijk aan toegevingen op prestatievlak, behalve dan in de lage segmenten. "Je kan geen ssd in een computer van 300 dollar steken."
...

Felice komt met klanten praten, zoals hij dat regelmatig probeert in verschillende landen waar het bedrijf actief is. Die klanten zijn voor 80 procent 'institutional', b2b zeg maar. De trend van byod zet die klanten voor nieuwe uitdagingen. Al verandert dat niets aan hoe Dell zijn toestellen ontwerpt. "byod gaat er om dat je een toestel zowel thuis als op het werk kan gebruiken. De trend is dun en licht, ongeacht of het voor business of consumenten is. Wel wordt design een steeds belangrijkere factor, daar besteden we dan ook aandacht aan." Al staat dat niet gelijk aan toegevingen op prestatievlak, behalve dan in de lage segmenten. "Je kan geen ssd in een computer van 300 dollar steken." Dell blijft los van zijn andere producten en diensten een pc-maker. Maar de pc-markt bloedt als we Gartner en andere analisten mogen geloven. Mensen kopen smartphones en tablets als tweede of derde toestel, en minder vaak een laptop. Felice zelf is daar sceptisch over. "Veel van die stellingen zijn overroepen. De pc is nog altijd het belangrijkste productiviteitstoestel en Dell is 80 procent business-focused." De markt voor toestellen is nog altijd gezond en kan best nog een tijdje mee. "De pc zal nog altijd groeien in de volgende vijf jaar. Maar er zijn wel omstandigheden. De wereldwijde economie zit wat tegen waardoor aankopen worden uitgesteld. Maar er zijn nog altijd mensen die upgraden naar Windows 8." Daarmee wil hij zeker niet beweren dat tablets geen rol spelen. Ook dat is een groeisegment waarin Dell aanwezig wil zijn. Voor smartphones is het dan weer een ander verhaal. Dell stapte uit de smartphonemarkt na een weinig indrukwekkende passage, maar in plaats van de toestellen te maken mikt het bedrijf nu op het beheer ervan. "Byod zal het meest aanwezig zijn bij smarpthones. Onze interesse is om een omgeving te voorzien waarin het bedrijf er voordeel aan heeft, maar wel met de informatie en beveiliging om het te beheren alsof het bedrijfstoestellen zijn. De software die heen-en-weer tussen de toestellen gaat, daar is een grote nood aan." Dat is niet zozeer omdat smartphones nieuw zijn en de pc al 20-30 jaar op kantoor staat. "Je kan als bedrijf niet dicteren welke telefoon ze mee naar het bedrijf nemen. Maar voor pc's ligt dat anders omdat er te veel strategische applicaties en productieve dingen zijn waar de meeste bedrijven een significante zeg over willen hebben. Dat is met de telefoon minder het geval." Felice ziet op smartphones de internet-gebaseerde toepassingen, terwijl pc's worden gebruikt voor de strategisch belangrijkere zaken." Die pc-business draait wereldwijd vooral op Windows. Dat de nieuwste telg van Microsoft geen potten breekt wil Felice graag nuanceren. "Bij de lancering waren er weinig touch enabled devices dus heb je beperkte mogelijkheden om de volledige mogelijkheden te benutten." Iets wat volgens hem in de tweede helft van dit jaar zal veranderen. "In de zakelijke markt werd zelfs nooit een snelle overstap verwacht. Het zal komen van de consumenten en het zal sneller gaan naarmate de consument meer keuze krijgt." Een flop is Windows 8 in geen geval. Volgens Felice is het systeem een goed product, maar vooral met een aanraakscherm. "Zodra mensen daar aan wennen zullen ze het ook een uitstekend product vinden. Op dit moment gaat de economie ook wat trager, maar dat verandert mijn mening niet. Het vraagt vooral wat meer tijd." Oprichter en ceo Michael Dell legt momenteel 24,4 miljard dollar op tafel om samen met Silver Lake Partners zijn bedrijf van de beurs te halen. Dat bod kreeg een paar keer tegenstand, maar kort voor we Steve Felice spraken gaf een onafhankelijk comité binnen Dell zijn steun aan het bod van oprichter Michael Dell. Volgens Felice zal een privaat Dell ook een beter Dell zijn. "Michael (Dell, nvdr) vindt dat er veel investeringen nodig zijn die niet noodzakelijk resulteren in kortetermijnresultaten. We zijn daar veel vrijer in als we dat in een private omgeving kunnen doen." Over het voorstel van Carl Icahn en Southeastern Asset Management is hij duidelijk: "Ik kan geen commentaar geven omdat er geen formeel bod is. Er is geen plan van Icahn om te overwegen. De raad heeft nu aangeraden dat de aandeelhouders het bod van Michael Dell aanvaarden, die stemming gaat door op 18 juli en we hebben een goed gevoel over hoe dat zal uitdraaien."Pieterjan Van Leemputten