De digitalisering van het onderwijs - zowel inhoudelijk als wat de methodiek betreft - is een proces dat al een hele tijd geleden gestart is. Elke technologische stap voorwaarts betekent dan ook een verandering in onderwijstechnieken. "De reële waarde van nieuwe technologieën voor studenten en docenten is een kwestie die al een tijdje speelt", zo benadrukt Hervé Marchet, Apple Education manager Emea. "Sinds ongeveer een jaar begint het plaatje in elkaar te passen doordat drie ontwikkelingen samenkomen: de technologie evolueert (multiconnectiviteit is voor meer en meer mensen beschikbaar, digitale gemeenschappen, creatie van originele digitale content...), de docenten evolueren doordat ze het samenwerkingsmodel oppakken en zelf producenten worden in plaats van enkel en alleen gebruikers, en ook de buitenwereld maakt een evolutie door, waardoor nieuwe vormen van werk ontstaan die nieuwe vaardigheden vereisen. De scholen moeten de toekomstige generaties op dit alles voorbereiden en een platform bieden waarbij creativiteit en differentiatie sleutelwoorden zijn."
...

De digitalisering van het onderwijs - zowel inhoudelijk als wat de methodiek betreft - is een proces dat al een hele tijd geleden gestart is. Elke technologische stap voorwaarts betekent dan ook een verandering in onderwijstechnieken. "De reële waarde van nieuwe technologieën voor studenten en docenten is een kwestie die al een tijdje speelt", zo benadrukt Hervé Marchet, Apple Education manager Emea. "Sinds ongeveer een jaar begint het plaatje in elkaar te passen doordat drie ontwikkelingen samenkomen: de technologie evolueert (multiconnectiviteit is voor meer en meer mensen beschikbaar, digitale gemeenschappen, creatie van originele digitale content...), de docenten evolueren doordat ze het samenwerkingsmodel oppakken en zelf producenten worden in plaats van enkel en alleen gebruikers, en ook de buitenwereld maakt een evolutie door, waardoor nieuwe vormen van werk ontstaan die nieuwe vaardigheden vereisen. De scholen moeten de toekomstige generaties op dit alles voorbereiden en een platform bieden waarbij creativiteit en differentiatie sleutelwoorden zijn." Vandaag de dag is kennis voor iedereen met een muisklik beschikbaar. Daarom wordt op scholen veel aandacht besteed aan de vaardigheid om feiten van verzinsels te onderscheiden, de weg te vinden in de overvloed aan beschikbare informatie en in groep te werken. Online lessen en lesmateriaal waarbij tekst, beeld en geluid worden gecombineerd, ingedeeld in modules of in meer specifieke constructies, podcasting van de lessen, sociale netwerken rond het thema educatie, samen aan projecten werken, 'wikimedia'... Dit zijn stuk voor stuk elementen uit de leerfabriek die onderwijs 2.0 heet. Van de eerste klas tot en met de universiteit. Je zou ze misschien niet verwachten in een leeromgeving, maar 'tools' als blogs en wiki's spelen een steeds grotere rol binnen het onderwijs. Samen leren of 'social education' speelt hierbij een nieuwe, belangrijke rol. De bijdrage van elke deelnemer wordt digitaal getraceerd en becommentarieerd, de persoonlijke inbreng van de leerling wordt op een server opgeslagen en online geëvalueerd... De wiki wordt een platform waar gezamenlijke projecten vorm krijgen. Vertellen, creëren en publiceren komen hierbij samen en leiden tot het concept van de 'wikiversiteit' (een online universiteit via wiki). Scott McNealy bijvoorbeeld is de grondlegger van het project Curriki. org, een waar digitaal vat vol multimediale online cursussen die zijn ontwikkeld door docenten en door anderen kunnen worden bijgewerkt en aangevuld en voor iedereen beschikbaar zijn. Via podcasting zijn ook de lessen zelf voor iedereen te volgen, altijd en overal. Zo lanceerde Apple in mei vorig jaar iTunes U, een rubriek in de iTunes Store die specifiek op het onderwijs is gericht. De gebruiker kan gratis content downloaden zoals hoorcolleges, talenlessen, laboratoriumdemonstraties, conferenties en ander lesmateriaal, digitale bezoeken aan de campus... allemaal aangeboden door de grote Amerikaanse universiteiten (Stanford, Berkeley, Duke University, MIT...). Welke tools en gewoonten zullen deel uitmaken van de standaardles van morgen? "Over twee of drie jaar zal de virtuele campus een feit zijn, dankzij tools voor virtuele werelden en mobiele alles-in-één-apparatuur (zoals de iPhone) waarmee iedereen op afstand toegang krijgt en met multimedia aan de slag kan", vertelt Hervé Marchet. "Over een jaar of vier, vijf zullen we nieuwe methodens zien opduiken voor het aanmaken en publiceren van content. Denk bijvoorbeeld aan YouTube en verwante sites. En daarbij zal deze content dan ook kunnen worden aangevuld en voorzien van commentaar, kritiek..." De onderwijsstrategie van Apple is gericht op de creatie van content en is daarbij sterk gefocust op multimedia (cursussen, projecten, bronnen...), samenwerking, uitwisseling en 'omni access'. De bekende gebruiksvriendelijkheid van Apple fungeert daarbij als handelsmerk. In 2008 zullen vier programma's op de voorgrond worden geplaatst. Het RTC-programma (Regional Training Center) wil onderwijzers en leraars in het basis- en secundair onderwijs een omgeving bieden waar zij zichzelf vertrouwd kunnen maken met de nieuwe technologie en die vaardigheden in de praktijk leren toepassen. De RTC's worden bemand door Apple Solution Experts en Apple Distinguished Educators (ADE). Dit zijn docenten die andere docenten nieuwe vaardigheden aanleren (multimediatechnologie, creativiteit, projectbeheer, zoeken op het internet...). Op dit moment houdt Apple 150 RTC's draaiende (in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland...). Tegen begin 2009 moet dat aantal verdubbeld zijn. Binnenkort zal ook in België een eerste RTC de deuren openen. Ons land telt vandaag 12 Nederlandstalige en 17 Franstalige ADE's. Daarnaast gaat Apple verder met het programma 'One to One' (een eigen computer voor elke leerling in het basis- en secundair onderwijs). Het bedrijf heeft daarbij de ambitie om de voorgestelde leerhulpmiddelen (iMovie, iLife, iDVD, Wiki Server...) "beschikbaar of toegankelijk te maken via elke computer - desktop, laptop, iPod, iPhone...". Voor universiteiten en hogescholen biedt Apple via zijn programma Apple On Campus rechtstreekse toegang tot apparatuur en resources. Daarnaast zijn er sinds anderhalf jaar 'Campus Reps' voor locaties waar het it-team niet thuis is in Mac. 'Campus Reps' zijn studenten die de Apple-omgeving wél onder de knie hebben en als 'community caremen' de helpende hand bieden aan hun studiegenoten en docenten. Op Europees niveau dekt Apple naar schatting "50 procent van de campussen". Het streven is op korte termijn 70 procent te halen en "ook de kunstopleidingen te bereiken". Het vierde programma heet Mac Integration. Hiermee wil Apple de besluitvormers op it-vlak bereiken. Zij kunnen zes weken lang apparatuur lenen en worden daarbij voorzien van documentatie en ondersteuning. Zo raken ze vertrouwd met de oplossingen van Apple en krijgen ze de kans die oplossingen uitgebreid te testen. z Brigitte doucet