Auto's die automatisch hun deuren openen wanneer je met de contactsleutel in de buurt komt, bestaan al meer dan vijftien jaar. Zeker in het wat duurdere marktsegment is dit gangbare technologie. Dit soort systemen werken doorgaans met radiogolven: zodra je auto 'voelt' dat de juiste sleutel in de buurt is, gaan de deuren automatisch open.
...

Auto's die automatisch hun deuren openen wanneer je met de contactsleutel in de buurt komt, bestaan al meer dan vijftien jaar. Zeker in het wat duurdere marktsegment is dit gangbare technologie. Dit soort systemen werken doorgaans met radiogolven: zodra je auto 'voelt' dat de juiste sleutel in de buurt is, gaan de deuren automatisch open. De volgende stap is uiteraard dat het ontgrendelen van je auto via het internet gaat. De Amerikaanse autofabrikant Tesla heeft bijvoorbeeld plannen om de autosleutel volledig overbodig te maken. In een komende software-update wil het bedrijf de mogelijkheid voorzien om je wagen te openen en te starten met een smartphone-app. Eén druk op het scherm en je bent vertrokken. Wat diefstalveiligheid betreft, zou dat zelfs beter werken dan gewone sleutels. De meeste smartphones zijn immers beschermd met een pincode. Wie die niet kent, kan ook de app niet opstarten. Daarnaast zou Tesla ook overwegen om de vingerafdrukscanner van de iPhone te gaan gebruiken, als extra veiligheidsmaatregel. Apple is inderdaad van plan om die open te stellen voor externe ontwikkelaars. Maar wat bij Tesla nog toekomstmuziek is, is bij sommige constructeurs nu al mogelijk. BMW biedt zijn klanten als optie bijvoorbeeld het Connected Drive-pakket aan. Dit zijn een hele reeks internetdiensten (muziekstreaming via Deezer of Napster bijvoorbeeld of online verkeersinformatie) waarmee het ook nog eens mogelijk is om je wagen op afstand te ontgrendelen. De benodigde verbindingen verlopen via een simkaart die in de auto is ingebouwd. "Je kan je wagen op die manier niet alleen openen en sluiten via de app, maar bijvoorbeeld ook de voorverwarming programmeren", zegt Pieter De Wit, corporate communications manager van BMW België. "Zo stap je in de winter altijd in een warme auto. Daarnaast is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de lichten aan te zetten of je claxon te laten toeteren. Handig als je je auto in een parkeergarage hebt gezet en je niet meer precies weet waar hij staat." En als je in een parkeergarage staat waar je geen internetontvangst hebt? "Geen probleem", zegt De Wit. "Als back-up kan je nog altijd gebruik maken van een klassieke sleutel." Auto's openen via apps biedt dus onvermoede, handige mogelijkheden. Maar het hoeft niet te stoppen bij particuliere auto's, zo dacht men bij het Belgische bedrijfje Productize. Zij ontwikkelden op vraag van VW-invoerder D'Ieteren het Keyzee-systeem: een module die je achteraf in de auto kan inbouwen en waardoor je elke wagen kan openen en starten via je smartphone. "Keyzee is vooral bedoeld voor ondernemingen met grote vloten en verhuur- en car sharing-bedrijven", zegt medeoprichter Harold Grondel. "Het grote voordeel is dat het systeem in minder dan een kwartiertje in te bouwen is en dat je daar geen doorwinterde autotechnicus voor moet zijn. Verhuurbedrijven zijn geen eigenaar van hun wagens en houden een auto maar drie tot negen maanden in de vloot. Voor hen is het dus niet rendabel als een wagen hiervoor een week naar de garage moet." Voor de klanten is vooral de tijdswinst interessant, aldus Grondel. Wie bijvoorbeeld op de luchthaven een huurauto heeft gereserveerd, hoeft niet meer aan te schuiven aan de balie om de sleutel op te halen. Gewoon de app opstarten op je smartphone en je kan vertrekken. Nog een ander voordeel is dat het Keyzee-systeem via bluetooth werkt. "Het doet geen beroep op wifi of een mobiele internetverbinding", zegt Grondel. "Ook als je dus in een parkeergarage staat waar je geen ontvangst hebt, kan je je auto nog starten." Om Keyzee te vermarkten heeft D'Ieteren een joint venture afgesloten met het Duitse Continental, dat een min of meer gelijkaardig systeem heeft ontwikkeld. Een van de eerste klanten die Keyzee daadwerkelijk in gebruik nam, was het Antwerpse autodeelbedrijf Bolides. Ook grote spelers als Europcar en Avis zouden geïnteresseerd zijn in de technologie. Keyzee mikt in eerste instantie op de b2b-markt, maar ook gewone chauffeurs kunnen er in theorie hun voordeel mee doen, verschillende gezinnen die één auto willen delen bijvoorbeeld. Zo is het met de app perfect mogelijk om een auto te reserveren, de benzinestand bij te houden of de kilometerstand te noteren. Frederic Petitjean