"Drie jaar geleden laaide het debat op over de oorlog tussen de televisie en de computer. Wie zou de huiskamer domineren? Vandaag is die vraag niet meer relevant. De televisie is een blijver," vertelt Paul Hieltjes, senior director advanced development bij de televisie-afdeling van Philips. Dank zij de prijserosie van meer dan 30 procent per jaar is het platte beeldscherm op amper vijf jaar tijd in zowat alle woningen binnengedrongen. Ook in 2009 worden er naar verwachting in Europa zo'n 30 miljoen schermen verkocht. "De toekomst ligt niet in een pc met een groot scherm, ook niet in het 'www' op televisie," vindt Paul Hieltjes. "Niet de technologie maar de gebruikerservaring zal een rol spelen." Blijft echter de vraag of er in de toekomst nog 'live' naar tv zal worden gekeken. Dank zij digitale televisie kijken mensen steeds mee...

"Drie jaar geleden laaide het debat op over de oorlog tussen de televisie en de computer. Wie zou de huiskamer domineren? Vandaag is die vraag niet meer relevant. De televisie is een blijver," vertelt Paul Hieltjes, senior director advanced development bij de televisie-afdeling van Philips. Dank zij de prijserosie van meer dan 30 procent per jaar is het platte beeldscherm op amper vijf jaar tijd in zowat alle woningen binnengedrongen. Ook in 2009 worden er naar verwachting in Europa zo'n 30 miljoen schermen verkocht. "De toekomst ligt niet in een pc met een groot scherm, ook niet in het 'www' op televisie," vindt Paul Hieltjes. "Niet de technologie maar de gebruikerservaring zal een rol spelen." Blijft echter de vraag of er in de toekomst nog 'live' naar tv zal worden gekeken. Dank zij digitale televisie kijken mensen steeds meer naar programma's die niet op hetzelfde moment uitgezonden worden. Dat heeft ook een impact op de reclameprogrammatie. "Wij zien nog altijd een grote toename van het aantal kijkers," vertelt RTL-directeur Stéphane Coruble. RTL experimenteert ook met mobiele televisie om zijn content tot bij de eindgebruikers te brengen. "Het technologisch platform mag er dan al bijna staan, vooral het businessmodel blijft zeer moeilijk", meent Coruble. RTL focust op alle communicatiedragers: "Als we onze content over het gasnetwerk tot bij de eindgebruikers kunnen brengen, zullen we dat ook doen." Het 'multi-screen' adverteren is de toekomst. De campagnes zullen de eindgebruikers volgen op gelijk welk scherm," voorspelt Willem Verbiest, vice-president multimedia solutions bij Alcatel-Lucent. Het gaat erom zoveel mogelijk aandacht te trekken. Bij de televisie zit de oogbal op 3 meter, bij de computer op 30 centimeter, bij de smartphone op 3 centimeter. Elk hebben ze een eigen aanpak, van lui achterover leunen, interactief tot een 'always-on' ervaring bij het mobiele toestel. "Maar mobiele televisie is niet het verwachte succes geworden. De iPhone heeft wel voor een doorbraak gezorgd bij het bekijken van video, maar voor mobiele tv zijn de netwerken nog niet wat ze zouden moetenzijn." Toch zou de wereldmarkt voor mobiele advertenties de komende drie jaar groeien van 1,5 tot 10 miljard euro. Dat blijft echter een klein broertje in vergelijking met online (30 miljard euro) en televisie dat nog weinig groeit, maar toch nog voor 150 miljard euro inkomsten zal zorgen in 2012. De drie dragers hebben ook elk verschillende technologieën in huis voor het aanbieden van de content aan de eindgebruiker. Wie bijvoorbeeld verandert van operator moet een andere decoder in huis halen. Zullen eindgebruikers straks met een 'rack' aan apparatuur opgezadeld zitten? "Er wordt gewerkt aan een standaard voor de settopboxen, maar wanneer die precies zal komen is nog niet duidelijk," vertelt Dominique Delcoigne, Cisco Systems engineering manager iptv en connected home solutions. Cisco nam enkele jaren geleden Scientific Atlanta over, dat zich ondermeer gespecialiseerd had in settopboxen. Het is alleen de vraag of telecomoperatoren een dergelijke standaardisering wel zien zitten. Abonnees zouden dan makkelijker kunnen overstappen van de ene naar de andere operator. Ook de leveranciers zelf zijn niet altijd tuk op standaardisering. De technologie blijft complex en onderzoek en ontwikkeling kost handenvol geld. Zo heeft Philips in maart de ontwikkeling van 3D-televisie stopgezet omdat de markt vooralsnog te klein wordt ingeschat. De eerste 3D-televisies zijn wel al door de concurrenten gelanceerd, maar "op korte termijn is dat geen groeimarkt," verwacht Paul Heultjes. En dan is er nog het bijzonder beperkte aanbod van highdefinition-televisie. Iedereen kiest wel een HDTV, maar er zijn weinig of geen programma's. De enige tv-dienstenleverancier die vandaag volledig in high definition uitzendt is Alfacam uit Lint. Het specialiseert zich in sport en cultuur. De investering - tientallen captatiewagens - is enorm. Opvallend is dat Franco Dragone, vooral bekend als regisseur van het Cirque du Soleil, hier met zijn internationale cast de komende show in het casinocomplex van Macao voorbereid. Televisie en show blijven met elkaar verbonden. Luc Blyaert