Eerst had je de gratis games, daarna kwamen de chat-apps, en de volgende mobiele rage die komt overwaaien vanuit Azië is die van de 'super apps', toepassingen waarmee je het startscherm op je smartphone kan personaliseren en die je mobieltje een complete make over geven.
...

Eerst had je de gratis games, daarna kwamen de chat-apps, en de volgende mobiele rage die komt overwaaien vanuit Azië is die van de 'super apps', toepassingen waarmee je het startscherm op je smartphone kan personaliseren en die je mobieltje een complete make over geven. In Azië hebben al honderden miljoenen mensen zo'n app gedownload; er zijn er ook al grofweg 5.000 beschikbaar in de verschillende Android-stores. Met sommige van die 'launchers' kan je enkel je wallpaper of de icoontjes op je toestel aanpassen, maar er zijn er ook die de manier waarop je smartphone werkt volledig herdenken. Bij ons is het aantal gebruikers nog betrekkelijk klein (enkele tientallen miljoenen in de VS en in Europa volgens de Amerikaanse analist Flurry) maar de belangstelling groeit snel en heel wat internetbedrijven hebben een nieuwe kans geroken in een markt die gedomineerd wordt door Apple en door Google. Yahoo tikte in januari alvast de launcher 'Aviate' op de kop, Twitter kocht vorige maand 'Cover', en Facebook heeft met (het vooralsnog geflopte) 'Home' zelfs al een eigen super app in de markt gezet. Vanwaar die interesse vanuit de bedrijfswereld? De waarde van individuele apps wordt alsmaar kleiner in de overvolle applicatiewinkels. Maar wanneer je gebruikers zo ver kan krijgen dat ze een nieuwe softwarelaag met een frisse user interface installeren bovenop Android, vergroot je je controlemogelijkheden exponentieel en kan je erg gedetailleerde gegevens verzamelen. Hoeft het te verbazen dat marketeers nu al likkebaardend naar de data kijken die ze uit launcher-apps kunnen halen? De populairste super-app is het Chinese 'Go Launcher', dat al bijna 300 miljoen keer werd gedownload. In de VS en in Europa zijn het vooral 'Cover', 'Aviate' en 'EverythingMe' die in het oog springen. Die apps geven je toestel niet enkel een frisse look, ze rangschikken je apps automatisch in categorieën én schotelen je verschillende toepassingen voor naargelang de plaats waar je je bevindt. Je startscherm ziet er thuis dus anders uit dan op het werk. "We vertrekken van het gegeven dat je telefoon je altijd en overal de beste en de meest zinvolle content moet kunnen voorschotelen", verduidelijkt medeoprichter Mark Daiss van Aviate, "zonder dat je er zelf moet achter gaan zoeken." Wie zijn mobieltje op een dergelijke manier wil personaliseren, moet de super-apps wel toegang geven tot heel wat kernfuncties. Aviate oppert dat het niet kan functioneren zonder toestemming om tekstberichten te lezen, om te bellen en om de precieze locatie van het toestel te kennen (zelfs wanneer de GPS is uitgeschakeld). Bovendien moet de launcher ten alle tijde zicht hebben op de agenda-afspraken die zijn opgeslagen op het apparaat. Zoals gezegd kan al die data gebruikt worden voor nieuwe vormen van gerichte reclame. EverythingMe beweert zelfs dat het een spelletje kan aanbieden wanneer de telefoon 'voelt' dat een gebruiker zich verveelt en waarschijnlijk zin heeft om te gamen. Google experimenteert met soortgelijke 'voorspellende' technologie via Google Now. Op een dergelijke manier toegang krijgen tot de data van mobiele gebruikers is momenteel enkel mogelijk via Android. Apple laat geen launchers toe op zijn toestellen, en het aanbod voor Windows Phone is nog erg beperkt. Tot dusver is er maar weinig ophef geweest over de privacy-gevolgen van de super apps, maar dat zal nog wel veranderen wanneer er meer Europeanen overstag gaan. Hoe dan ook zullen internetbedrijven zoals Facebook, Twitter en vele anderen blijven proberen om met interfaces te komen die er anders uitzien dan het gekende 'vier op vijf'-raster. "Het is van strategisch belang voor die spelers om te blijven zoeken naar manieren om de aandacht op te eisen en om informatie te verzamelen", besluit investeerder Benedict Evans van durfkapitalist Andreessen Horowitz. "Er staat simpelweg te veel op het spel." Frederik Tibau