Cedric Van Put studeerde informatica aan het Instituut Paul Lambin in Brussel. Na zijn opleiding kreeg hij een job als systeemingenieur bij Royal Belge, het huidige AXA. "Ik was nochtans in de eerste plaats gevormd als programmeur. De opleiding had ook nauwelijks aandacht voor netwerk- en systeembeheer." Cedric Van Put leerde de job dan ook grotendeels in de praktijk. Zo was hij vier jaar lang betrokken bij de installatie en het onderhoud van een applicatie voor de makelaars van Royal Belge. Daarna werkte hij in onderaanneming een tijd voor Ericsson, in het kader van de plaatsing van de gsm-masten voor Orange, het huidige Mobistar. "Ericsson had tijdens de duur van het project vijf kantoren, verspreid over het land. Als systeemingenieur was ik verantwoordelijk voor de installatie en het onder...

Cedric Van Put studeerde informatica aan het Instituut Paul Lambin in Brussel. Na zijn opleiding kreeg hij een job als systeemingenieur bij Royal Belge, het huidige AXA. "Ik was nochtans in de eerste plaats gevormd als programmeur. De opleiding had ook nauwelijks aandacht voor netwerk- en systeembeheer." Cedric Van Put leerde de job dan ook grotendeels in de praktijk. Zo was hij vier jaar lang betrokken bij de installatie en het onderhoud van een applicatie voor de makelaars van Royal Belge. Daarna werkte hij in onderaanneming een tijd voor Ericsson, in het kader van de plaatsing van de gsm-masten voor Orange, het huidige Mobistar. "Ericsson had tijdens de duur van het project vijf kantoren, verspreid over het land. Als systeemingenieur was ik verantwoordelijk voor de installatie en het onderhoud van de applicaties in die kantoren." Na afloop van het project doekte Ericsson de vijf kantoren weer op, waarna Cedric Van Put een tijdje actief was bij Wanadoo. Hij stond er in voor het beheer van het lan, later ook voor het wan. Na de sluiting van Wanadoo in België kon hij als systeemingenieur aan de slag bij it-bedrijf EASI, dat onder meer een erp-pakket commercialiseert en maatwerkoplossingen bouwt. "Een van de activiteiten van EASI is de ontwikkeling van applicaties met IBM Lotus Notes en Domino", vertelt Cedric Van Put. "Als systeemingenieur is het dan mijn taak om bij klanten onder meer een Lotus-server te installeren, en eventueel ook andere aspecten van de infrastructuur van de klant te bekijken, zoals het netwerk." "In principe ben ik een generalist en kan ik de klant in heel uiteenlopende domeinen helpen. Onze klanten zijn voornamelijk kleine en middelgrote ondernemingen, uit diverse sectoren: banken, ziekenhuizen, industriële bedrijven, noem maar op. Wanneer ik bij de klant langsga voor een installatie, neem ik de hele systeemadministratie op mij. Vaak is dat onder Windows, soms ook op Linux, op AS/400, enzovoort. Als systeemingenieur moet je in al die omgevingen even gemakkelijk je weg zien te vinden." Dat vraagt uiteraard een brede domeinkennis, gekoppeld aan een flexibele ingesteldheid. Die flexibiliteit blijft trouwens niet alleen tot het technische luik beperkt. "Je moet je ook als mens voortdurend aanpassen. Je komt altijd weer in een nieuwe omgeving terecht, bij nieuwe klanten, met hun eigen manier van werken en denken. Na verloop van tijd ontdek je zo de culturele verschillen tussen België en Luxemburg, maar ook tussen Vlaanderen en Wallonië, of tussen Luik en Charleroi." Zelf is Cedric Van Put verantwoordelijk voor ongeveer veertig klanten van EASI. Dat heeft als gevolg dat hij zo goed als voltijds op de baan is. "Bij nieuwe klanten ga ik langs om de installatie van de systemen uit te voeren. Andere klanten breng ik een bezoek wanneer het tijd is voor een upgrade of voor onderhoud, of wanneer een interventie nodig is om het systeem te herstellen." Wanneer er bij een klant een systeem uit de lucht gaat, zorgt dat natuurlijk voor wat extra werkdruk, maar dat blijkt voor Cedric Van Put niet echt een bezwaar. "Ik hou van het uitdagende karakter van mijn job", zegt hij. "Wanneer een systeem niet meer werkt, moet je zorgen dat je snel ter plaatse bent, de situatie inschatten en een oplossing bedenken. Dat alleen al zorgt ervoor dat ik een heel afwisselende job heb. Geen twee dagen zijn hier dezelfde." De variatie komt voor een stuk ook voort uit het feit dat de klanten met diverse oplossingen werken, vaak ook op verschillende platformen. Als er dan toch een minpunt aan de job verbonden is, dan zijn het wellicht de vele verplaatsingen op de drukke Belgische wegen. "Wanneer een systeemingenieur er na verloop van tijd de brui aan geeft, dan is dat nogal dikwijls eens omdat hij het moe is iedere dag in de file te staan. Al moet ik zeggen dat ik daar zelf weinig hinder van ondervind. Wat mij betreft heb ik echt de job van mijn leven gevonden. Ik hoop dan ook dat ik nog een hele tijd als systeemingenieur kan blijven werken." Dries Van Damme