De toekomst van de zelfrijdende auto: 'De passagier moet een centrale plaats krijgen in het ontwerp'

17/10/18 om 17:00 - Bijgewerkt om 17:12
Uit Datanews van 12/10/18

Connectiviteit, autonomie, maar ook angst voor de auto van morgen. Dat zijn de gespreksonderwerpen voor de nieuwe conferentie Shift Automotive die IFA in Berlijn organiseerde. De inburgering van voertuigen zonder bestuurder, die er in de verre toekomst aankomen, prikkelt alvast de verbeelding van BMW en Daimler.

Van de boomende online verkoop van reserveonderdelen tot autodelen in al zijn vormen: de versnelde digitalisering van ons dagelijks leven betekent een langzame dood voor de traditionele auto-industrie. Tesla, Waymo (Google) en Uber staan bovenaan de lijst met spelers die de lijnen verleggen in een sector die meer dan ooit afhankelijk is van software. Op enkele jaren tijd zagen de gangen van de Consumer Electronic Show in Las Vegas het aantal autofabrikanten dan ook verdubbelen. Slimme copiloot, autonome besturing, elektrische aandrijving en holografische schermen hebben vorig jaar een tiental merken aangezet om er een stand te openen. Nieuwe Chinese elektrische leveranciers zoals Byton en Faraday Future stelden er ook wereldpremières voor. Maar niets van dit alles op de IFA van Berlijn. Nieuwe autosnufjes waren er niet te bekennen op de grootste technische beurs van Europa (245.000 bezoekers), die dit gapende gat opvulde met 'Shift Automotive'.
...

Verder lezen?

Lees gratis alle artikelen van Datanews

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd