Head of customer business team Benelux. Dat staat er op het visitekaartje van topman Luc Defieuw naast een Nokia-logo. "14 januari 2016. Dat was de eerste dag van de fusie. Dat is ook de dag waarop we meteen nieuwe visitekaartjes uitdeelden en voor iedereen een nieuwe Nokia-personeelsbadge klaar hadden." Hij herinnert het zich nog als was het gisteren.
...

Head of customer business team Benelux. Dat staat er op het visitekaartje van topman Luc Defieuw naast een Nokia-logo. "14 januari 2016. Dat was de eerste dag van de fusie. Dat is ook de dag waarop we meteen nieuwe visitekaartjes uitdeelden en voor iedereen een nieuwe Nokia-personeelsbadge klaar hadden." Hij herinnert het zich nog als was het gisteren. "We wilden een duidelijke kentering met het verleden en dat kan alleen als alle referenties naar de 'oude' naam meteen verdwijnen", verduidelijkt Defieuw. De vestiging in Antwerpen - zowat de bakermat van de dsl-technologie - is traditioneel altijd al voor het merendeel met vaste netwerken bezig geweest en dat blijft voor het 'nieuwe' Nokia een van de belangrijkste elementen. "In dat nieuwe Nokia moeten we wel nog uitleggen waarvoor we staan maar ik heb het gevoel dat we daar de afgelopen 6 tot 9 maanden goed in geslaagd zijn. Dat we nooit gestopt zijn met rekruteren is daarvan het beste bewijs", zegt Defieuw. Nokia heeft vier grote productlijnen. Mobile access - zeg maar de 4G- en 5G-radioantennes - zijn belangrijk. Maar ook het equivalent daarvan op 'fixed' netwerken - en dat is wat vooral in Antwerpen gebeurt - rond zowel coax, koper als fiber is een belangrijke poot. Een derde poot zijn de grote routers die in die netwerken nodig zijn: ook dat is een werkpunt in Antwerpen. De vierde productlijn is alles rond application analytics: zeg maar de software die nodig is om voice en data op al die netwerken te beheren en te optimaliseren. "Rond device management werken we hier bijvoorbeeld ook. Denk dan aan software die de diensten op een netwerk beheert en ook de omgeving daaraan aanpast", zegt De- fieuw. Ondanks de consumtentgerelateerde naam mag het duidelijk zijn dat Nokia nog altijd een b2b-bedrijf is. "In essentie blijven we focussen op operatoren als Telenet en Proximus, maar ook op uitbaters van grote netwerken zoals MIVB, Elia en Infrabel. Dat blijft de core van onze business." Maar het is wel zo dat de Nokia-apparatuur en services meer en meer hun ingang vinden in onze thuisomgevingen. Via bijvoorbeeld de modems of settopboxen van operatoren of de stukjes software daarin. Denk dan aan software die een operator toelaat om het wifi-netwerk bij jou thuis te beheren. Ook in de bedrijvenmarkt denkt Nokia een groter aandeel te kunnen veroveren, vooral dan in de grote bedrijven of in de bancaire sector. "Er is een grote opportuniteit in het beheer van de thuisomgeving: het intelligent combineren van de tv- en internetmogelijkheden met home automation, security, health-toepassingen, en met alles wat het Internet of Things ons nog te bieden gaat hebben. We willen daar met Nokia zeker een belangrijke rol in spelen. Via de software in de gateway maar ook in het thuisnetwerk zelf. IoT betekent immers dat je letterlijk overal in huis en in de tuin perfecte netwerkdekking moet hebben of je sensor kan zijn data niet doorspelen. Dat is een groot verschil met vroeger", aldus Defieuw. Is het voor de Antwerpse vestiging geen minpunt dat er vooral rond vaste netwerken gewerkt wordt in een wereld waarin mobiel het nieuwe normaal is, willen we toch weten? "De toekomst van mobiel is vast", repliceert Defieuw vastberaden. "Puur proportioneel gezien neemt de waarde van het vaste netwerk toe. Voor de eindgebruiker is mobiel inderdaad het nieuwe normaal. Maar dat mobiele netwerk - of het nu wifi onderweg, wifi thuis, 3G, 4G en later 5G is - gaat met geen stokken vooruit als er achterliggend geen sterk vast netwerk aan gekoppeld is. Eentje met voldoende snelheid uiteraard, maar ook een met zo min mogelijk latency en eentje waarop voldoende netwerkmanagement toegepast wordt om elke toepassing optimaal te laten werken. En laat dat nu net de sterkte van onze Antwerpse afdeling zijn." In telecom ging het lang over het verbeteren van snelheid maar een snelheidsprobleem is er volgens Defieuw ondertussen niet meer. Voor hem is de uitdaging is nu vooral hoe we de verschillende netwerken en standaarden gaan consolideren - en dat brengt ons bij 5G. Voor Nokia is 5G vooral een consistent framework voor de komende tien jaar: een framework dat snelheden, debiet, trafiek en latency moet vastleggen en dat kan omgaan met bestaande toepassingen én nieuwigheden als virtual reality, IoT en connected cars. "Uiteindelijk zal het onderscheid tussen fixed en mobile verdwijnen. Handovers tussen wifi en 4G zijn nu al mogelijk, maar op 5G-netwerken zal alles seamless gebeuren; je zal het eenvoudigweg niet meer weten of je met een mobiel netwerk of een wifi-netwerk verbonden bent. Het zal ook niet relevant meer zijn, want de technologie zal zelf beslissen welk netwerk voor jouw toepassing op dat moment het best geschikt is", voorspelt Defieuw. Wat uiteraard wel impliceert dat netwerkoperatoren tegen dan ook werk zullen moeten maken van nieuwe abonnementen en andere businessmodellen. Voor de overname was Nokia volledig teruggeplooid op mobile. De mobiele poot van Alcatel-Lucent draaide vooral op de Amerikaanse vestiging. Het vaste netwerk werd bij Alcatel-Lucent altijd al vooral vanuit België gedaan. "Ondertussen heeft het nieuwe Nokia opnieuw een volledige scope én de schaal om verder te gaan. Bovendien is de financiële status van Nokia opnieuw goed tot zeer goed. Dat schept mogelijkheden tot langetermijnsinvesteringen", zegt Defieuw die nu méér focus op langere termijn ziet dan in het Alcatel-Lucent tijdperk. Aan Bell Labs - de r&d-afdeling binnen Alcatel-Lucent - is ook niet geraakt. Die blijft autonoom verder werken. "Hun doelen zijn altijd duidelijk geweest en dat blijft zo: op pakweg 5 jaar tijd moeten ze alle technologie met een factor 10 doen verbeteren, versnellen of optimaliseren", aldus Defieuw. Binnen Nokia is er echter ook een Technologies-afdeling die met r&d bezig is. "Daar draait het meer rond start-ups, incubatie en experimentele innovatie. Denk aan virtual reality, bijvoorbeeld, maar ook de Withings-overname (een Frans IoT-bedrijf, nvdr) past in die afdeling; een afgeschermde proeftuin waarin niet elk kwartaal moet uitgelegd worden hoe ze er financieel voor staan", lacht Defieuw. De fusie heeft voor onvermijdelijke ontslagen en wat verloop gezorgd maar aan de andere kant is Nokia wel altijd blijven aanwerven. "Op drie jaar tijd hebben we 250 mensen aangenomen. We zijn hier nu met een 1.450-tal werknemers waarvan een duizendtal aan r&d doet", legt Joeri Veldeman, hr-directeur van Nokia België uit. "Dit jaar hebben we al 23 ingenieurs aangenomen en we zoeken er nog 75 extra. We zijn meer dan ooit een innovatief en sterk internationaal bedrijf met een duidelijke focus op r&d en dat is wat we in onze rekrutering ook uitspelen", aldus Veldeman. Kristof Van der Stadt"De financiële status van Nokia is opnieuw goed tot vrij goed"