BakeryBattle Quiz: zo heet de interactieve app die Marc Van Hoeck, coo bij Bio Bakkerij De Trog liet bouwen en waarmee hij op de CIO of the Year avond de felbegeerde award voor Digital Project of the Year (categorie small projects) won. Het doel: medewerkers opleiden en hun kennis over het proces en de huishoudregels bij De Trog op niveau houden.
...

BakeryBattle Quiz: zo heet de interactieve app die Marc Van Hoeck, coo bij Bio Bakkerij De Trog liet bouwen en waarmee hij op de CIO of the Year avond de felbegeerde award voor Digital Project of the Year (categorie small projects) won. Het doel: medewerkers opleiden en hun kennis over het proces en de huishoudregels bij De Trog op niveau houden. Het idee van de app rijpte bij De Trog na een brainstorm over hoe u tijdelijke medewerkers snel en efficiënt inschakelt en beter begeleidt bij de opstart. Dat lijkt misschien wat triviaal, maar voor De Trog is het belangrijker dan het lijkt. "We hebben heel wat wisselende tijdelijke medewerkers en dat bovendien in een meertalige omgeving. De uitdaging is om dan toch nog de nodige kwaliteit te blijven garanderen naar hygiëne en (voedsel)veiligheid toe", schetste Marc Van Hoeck op de juryavond. In de nieuw te ontwikkelen oplossing wilde De Trog ook een manier om de vaste medewerkers continu training te kunnen geven zonder dat het een sleur of verplichting dreigde te worden. Het digital agency NewBird - onderdeel van de Gumption-groep - ging met die eisen aan de slag en bedacht een eenvoudige app met een gameification model. De app is in spelvorm met leercurve opgezet om herhaald gebruik aan te moedigen en werkt op smartphone, tablet en pc. Het gebruik wordt door de spelvorm gestimuleerd, want medewerkers dagen elkaar uit om 'kennisbattles' te spelen. Iedere battle bestaat uit verschillende vragen, met of zonder illustratie. "Mensen willen zich graag aan elkaar meten, dat principe gebruiken we in het spel. Ondertussen leren ze de belangrijke regels. We zien dat de app ook écht graag gebruikt wordt door onze medewerkers", zegt Van Hoeck. Voor nieuwe medewerkers is de meerwaarde van het project zeer aantoonbaar. "Waar we vroeger enkele uren nodig hadden vooraleer een nieuwe medewerker echt zelf aan de slag kon, hebben we die tijd nu herleid tot een kwartier", weet van Hoeck. En dat charmeerde onze jury - wetende dat het hele project amper 20.000 euro gekost heeft. Het bewijst voor de jury dat een kmo met een minimaal ict-budget toch in staat is om een maximale impact op de bedrijfsvoering te realiseren. Met deze app innoveert De Trog een bestaand proces en wordt het voor de bio-bakkerij zelfs een competitief voordeel: een project dat dus verder gaat dan alleen maar automatisering of pure digitalisering, een project dat daarom terecht het Digital Project of the Year genoemd mag worden. KRISTOF VAN DER STADT