Sebastian Van Vlaenderen (27) liep school aan het Secundair Kunstinstituut in Gent. Na een paar jobs als arbeider koos hij alsnog voor ict. Hij volgde een opleiding netwerk- en systeembeheerder bij de VDAB en kon aansluitend - intussen vier jaar geleden - aan de slag bij het Belgische ict-team van Lidl. Sebastian begon er bij de servicedesk, groeide door tot applicatiespecialist en is vandaag actief als projectleider. Vanuit de hoofdzetel in Merelbeke ondersteunen de twintig medewerkers van het ict-team de vier distributiecentra en driehonderd winkels van Lidl in ons land.
...

Sebastian Van Vlaenderen (27) liep school aan het Secundair Kunstinstituut in Gent. Na een paar jobs als arbeider koos hij alsnog voor ict. Hij volgde een opleiding netwerk- en systeembeheerder bij de VDAB en kon aansluitend - intussen vier jaar geleden - aan de slag bij het Belgische ict-team van Lidl. Sebastian begon er bij de servicedesk, groeide door tot applicatiespecialist en is vandaag actief als projectleider. Vanuit de hoofdzetel in Merelbeke ondersteunen de twintig medewerkers van het ict-team de vier distributiecentra en driehonderd winkels van Lidl in ons land. 7.00 Tijd om op te staan. Ik loop vlug even door de binnengekomen e-mailberichten. 7.20 Fris gedoucht en aangekleed! Ik ontbijt en geef ook mijn kat Sudo - genoemd naar een Unix-term - te eten. 8.00 Ik vertrek vanuit Gent naar het Belgische hoofdkantoor van Lidl in Merelbeke. Het is niet ver en er is niet zo veel verkeer. Dat gaat vlot! 8.10 Ik kom aan op kantoor. Eerst drink ik een koffietje en zeg ik goeiedag aan de collega's. 8.20 Ik overloop e-mail en stel een werkplanning op. Ik sta onder meer de collega's van de helpdesk bij. Dat heeft als voordeel dat ik vrij goed weet wat er leeft onder de eindgebruikers. Vandaag zijn er enkele dringende vragen die meteen om antwoord vragen. 9.00 De collega's van de marketingafdeling werken in een Apple-omgeving. Vandaag is een nieuwe Mac Pro aangekomen. Ik pak het toestel uit en voer er enkele testen mee uit. 11.00 Ik krijg opnieuw een vraag van de helpdesk. Ik assisteer de collega's en we slagen erin het probleem snel op te lossen. 12.00 Ik lunch vandaag met enkele collega's van andere afdelingen. Dat blijft de makkelijkste manier om op de hoogte te blijven van de projecten die elders in het bedrijf lopen. 13.00 We plannen de uitrol van Nagios, een openbronoplossing voor monitoring. Met het systeem zullen we onder meer de prestaties van servers en applicaties opvolgen. Voor de uitrol van de oplossing hebben we regelmatig contact met de collega's van de internationale ict-afdeling van Lidl. Vandaag bespreken we een aantal zaken via een videoconferentie. 14.30 Tussendoor lopen er collega's het kantoor binnen. Ze doen dat om een vraag te stellen of een suggestie te doen. Iedere medewerker van Lidl krijgt de mogelijkheid om voorstellen te formuleren die de werking van de onderneming kunnen verbeteren, ook op het vlak van ict. 15.00 Vergadering met enkele collega's uit de business. We hebben het over bring your own device. We bekijken wat op het eerste gezicht wenselijk en haalbaar lijkt, zowel technisch als functioneel. 16.30 Ik overloop de laatste e-mailberichten van de dag en beantwoord nog enkele vragen van de helpdesk. 17.15 Ik ga even langs bij mijn ouders. Ze wonen vlakbij het gebouw van Lidl. 18.00 Sudo is blij dat ik thuis ben. Eigenlijk heeft hij gewoon honger, net als ik. 18.30 Ook thuis blijf ik aan de slag met computers. Ik werk graag aan kleine projectjes met microprocessoren en het openbronplatform Arduino. 20.00 Net het journaal gezien op tv. Ik ga nog even iets drinken bij vrienden. 23.00 Naar bed! Morgen staat weer een drukke dag op de agenda...