De werkplek van de toekomst

Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Op verzoek van Fujitsu voerde consultant PAC een studie uit over de evolutie van de werkplek tegen 2025. Daaruit kwamen vijf belangrijke technologische trends waarrond de producent nu aangepaste oplossingen ontwikkelt.

Deze studie van bureau PAC kreeg de eenvoudige naam ‘The workplace survey’ mee en werd uitgevoerd in het derde kwartaal van 2017 bij 1.278 CxO’s uit 18 landen in Europa, Amerika en Oceanië, en in diverse activiteitensectoren (financiën, distributie, de openbare sector, productie en nutsbedrijven). Op het Fujitsu Forum dat half november in München werd gehouden, werden de resultaten onthuld en daaruit bleken al meteen enkele belangrijke vaststellingen.

– 79% van de bedrijven zet in op flexibelere werkuren voor hun medewerkers om zo een beter evenwicht tussen privéleven en werk te bekomen;

– 56% van de bedrijven is van mening dat hun huidige aanpak van de (cyber)veiligheid een rem zet op hun productiviteit;

– 49% van de bedrijven denkt dat de werkruimte in zijn huidige vorm zal verdwijnen;

– 24% van de bedrijven zegt dat hun huidige it-infrastructuur het concurrentievermogen belemmert;

– (amper) 9% hanteert een intelligente en gestructureerde aanpak voor kennismanagement en het delen van vaardigheden tussen werknemers van verschillende generaties.

Uit het onderzoek moet blijken dat bedrijven nieuwe technologieën willen toepassen om klaar te zijn voor die uitdagingen. Zo gaat 70% van de bedrijven specifieke beleidsmaatregelen uitwerken zodat hun werknemers een beter evenwicht kunnen vinden tussen hun beroepsactiviteiten en hun privéleven. Daarnaast doet 60% aan open innovatie, co-creatie en crowdsourcing of zullen ze dat doen om de ontwikkeling van ideeën, producten en diensten te stimuleren. Bovendien zal 30% investeren in tools voor contextuele analyse en/of gedragsanalyse om de veiligheid performanter maar ook minder ‘intrusief’ te maken voor hun personeel. 62% overweegt om sociale professionele platformen in te voeren om hun werknemers aan te zetten om intensiever samen te werken. Tot slot gaat 47% de interne regels en infrastructuur verbeteren om de gebruikerservaring van hun werknemers te helpen verbeteren.

AI

Daar voegen we nog aan toe – en dit is waarschijnlijk een verrassing – dat slechts 29% van de organisaties zal verdergaan met BOYD (bring your own device) om toegang te krijgen tot de bedrijfsgegevens. “Nog een verrassing: de openbare sector lijkt even geneigd als de privésector om de nieuwe technologieën toe te passen”, aldus Nick Mayes, hoofdanalist bij PAC en auteur van de studie. En hij voegt daar meteen aan toe: “We moeten nu al beginnen om de blokken van deze workplace van de toekomst in te voeren.” Hij is van mening dat kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld een belangrijke rol zal spelen in bepaalde sectoren, zoals de productie of financiële diensten. Het is dan ook niet voor niets dat artificiële intelligentie voor Fujitsu een van de pijlers is voor de technologische strategie, naast de cloud, IoT (het Internet of Things) en cybersecurity. Voor cloud gaat Fujitsu alvast verder met de ontplooiing van zijn K5-platform in verschillende Europese landen, terwijl het bedrijf inzet op hybride cloud in het kader van partnerschappen. Wat IoT betreft, stelt Fujitsu IntelliEdge voor, een nieuw intelligent platform voor de 4.0-industrie dat industriële processen moet optimaliseren. Daarnaast wordt ook nog een IoT-vaardighedencentrum ingewijd in München. Op het vlak van ai versterkt Fujitsu dan weer zijn vaardighedencentrum in Frankrijk en werkt het bedrijf samen met Siemens voor beeldherkenning in de industrie. Tot slot mag ook veiligheid niet ontbreken. Fujitsu stelt nieuwe diensten aan die worden beheerd in cyber-threat intelligence en breidt het de teams van zijn Global Security Operations Center uit.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content