Didier Borg heeft zijn voeten helemaal in de oude wereld van de traditionele Frans-Belgische strip, maar ook al toen hij uitgever was bij Casterman voelde hij aan dat de stripsector een antwoord moest vinden op de digitale revolutie. "Het enige wat uitgeverijen probeerden was de strips per strookjes te digitaliseren, maar natuurlijk werkte dat niet. Als je strips handig leesbaar wil maken, dan moet je ook het hele medium gaan herdenken."
...

Didier Borg heeft zijn voeten helemaal in de oude wereld van de traditionele Frans-Belgische strip, maar ook al toen hij uitgever was bij Casterman voelde hij aan dat de stripsector een antwoord moest vinden op de digitale revolutie. "Het enige wat uitgeverijen probeerden was de strips per strookjes te digitaliseren, maar natuurlijk werkte dat niet. Als je strips handig leesbaar wil maken, dan moet je ook het hele medium gaan herdenken." Dat deed Borg dan maar zelf. Hij verliet Casterman en trok op wereldwijde studiereis. In Zuid-Korea vond hij de inspiratie die hij zocht: webscrolling, een manier om prentjes onder elkaar te laden en zo het verhaal te vertellen. Hij verwerkte het concept in een app, Delitoon, en die fungeert meteen ook als uitgeefluik. "Als je inschrijft, krijg je een gratis proefperiode om enkele dingen te lezen, wanneer die is afgelopen, betaal je per episode van de strip die je wil lezen. Op die manier zijn wij, en ook de tekenaar, verzekerd van inkomsten." Want Delitoon is geen snelle cash grab van een voormalige stripuitgever. "Het interesseert ons niet om oude strips om te zetten naar ons platform", klinkt het bij de oprichter. "Dat gaat ook gewoon niet, want dat webscrollen vraagt een eigen benadering van de tekenaar. Daarom stellen we voorlopig alleen strips ter beschikking van Koreaanse en Chinese afkomst, waar men al langer via dit vertelsysteem werkt. Maar we willen snel uitbreiden. Op dit moment zit één Franse tekenaar in Zuid-Korea om het systeem in de vingers te krijgen en onze eerste originele Europese content te creëren. Het is de bedoeling dat we tegen september ook een systeem creëren waarmee tekenaars vlot zelf verhalen voor Delitoon kunnen maken. Op dit moment zetten we echter zelf hun werk nog om naar ons platform." Delitoon werd ontworpen en opgericht met het geld van een eerste kapitaalronde waarbij het Koreaanse Daou Technologies en Sparkling Partners samen 1 miljoen euro legden. In België vond Delitoon dan weer onderdak in de incubator Creatis die creatieve start-ups begeleidt. "Volgende maand lanceren we een tweede kapitaalronde om verder te groeien," zegt Borg, "want we mogen voorlopig dan enkel in het Frans beschikbaar zijn, we hebben wel degelijk een Europese missie. Op dit moment werken we aan vertalingen naar het Duits en het Spaans. Nederlands? Dat zal nog even moeten wachten, want die markt is zo klein dat we daar momenteel geen ruimte voor zien." Dat het model van Delitoon lijkt aan te slaan, bewijzen de 150.000 gebruikers die de app sinds zijn lancering in juli 2017 al wist te vinden. "Enkel op basis van Facebook- en Instragram-advertenties", zegt Borg.