De gewezen nummer 1 van de pc’s verlaat de beurs, stopt met zijn kwartaalverslagen en hoopt zich verder te kunnen diversifiëren richting software, zoals IBM en HP al eerder hebben gedaan. Verlaat het bedrijf hiermee ook de markt van de particulieren?

Nadat Michael Dell zijn bedrijf in 1984 oprichtte met 1.000 dollar op zak, nam hij “zijn” bedrijf dus terug over voor het luttele bedrag van ongeveer 24,4 miljard dollar, met de steun van het Silver Lake fonds en van Microsoft. De LBO (leverage buyout of overname met geleend geld) die Dell nu beschermt tegen de moordende commentaren van de Wall Street-analisten, is de grootste van de afgelopen 5 jaar.

De gewezen nummer 1 van de computerfabrikanten kreeg te kampen met een daling van de pc-markt (-3,5 % in 2012 volgens Gartner) en zakte onlangs naar de derde plaats, achter het Chinese Lenovo, na verlies van zijn oppermacht aan HP enkele jaren geleden. Zijn marktaandeel voor pc’s is gedaald naar 10,7 procent, tegenover 12,3 % in 2011. En ook al biedt Dell flink weerstand op de markt voor servers en opslagsystemen, die ook onder druk staat, toch volstaat dit niet om de neerwaartse spiraal te stoppen.

Daarom is Dell begonnen aan een omvormingsproces naar een profiel met een hogere meerwaarde. De bedoeling is om software en diensten toe te voegen aan zijn infrastructuuraanbod. Dell gaf in twee jaar 13 miljard dollar uit om een sterkere positie te veroveren in segmenten met een veelbelovende groei: Wyse (thin-clients voor toegang naar cloud), Quest (systeembeheersoftware), Gale Technologies (organisatie en beheer van cloudinfrastructuur) en SonicWall en SecureWorks (veiligheid). De integratie van technologie vertaalt zich echter niet onmiddellijk in klinkende munt. Michael Dell stak niet langer onder stoelen of banken dat het ongeduld van de markten hem op de zenuwen werkte en hij koos ervoor om tijd te kopen.

In welke mate gaat deze beursuitgang doorwegen op de strategie van Dell? Het bedrijf verandert niet plots in een vzw en de nieuwe privéaandeelhouders zullen keuzes moeten maken om de rentabiliteit te handhaven (en de leningen terug te betalen). In principe hoeven de zakelijke klanten zich niet al te veel zorgen te maken. Volgens Crawford Del Prete, analist bij IDC, zal Dell zijn huidige strategie ten opzichte van ondernemingen voortzetten door de recente overnames zo snel mogelijk te valoriseren. “De aankondiging is een goede zaak voor bedrijfsklanten omdat Dell zich meer zal focussen op ondernemingen, waar het producten met een hogere waarde kan verkopen”, zei hij tegen Computerworld.

“Business as usual”

Bij Dell België legt country manager Pascale Vandamme uit dat we hoe dan ook 45 dagen na de “go-shop”-periode moeten wachten (in die tijd kunnen andere overnamekandidaten zich kenbaar maken) voordat we meer weten over eventuele strategische veranderingen. “Dat is business as usual. We zetten onze gedaanteverwisseling naar een ‘solution provider’ voort. In België nemen we trouwens volop nieuwe werknemers in dienst.”

Dell gaat echter hier en daar moeten snoeien. Op de markt voor particulieren? Sommige analisten zijn van mening dat dit een logische fase in de stroomlijning zou zijn. Anderen zijn eerder van mening dat Microsoft 2 miljard dollar heeft gepompt in de overnameoperatie opdat Dell verder zou gaan met de promotie van Windows 8 bij een zo breed mogelijk publiek.

Omgekeerde BYOD

Enkele dagen voor de aankondiging op een Dell Technology Camp in Amsterdam wilde Tony Parkinson, vice president emea enterprise solutions, de kool en de geit sparen:

“Onze prioriteit ligt bij de bedrijvenmarkt, meer bepaald die van de kmo’s, waar we goed zijn ingeburgerd. Maar we willen ook aanwezig blijven op de markt voor particulieren. Het is niet eenvoudig om op beide paarden te wedden. IBM heeft het al opgegeven, terwijl Samsung afwezig is bij de bedrijven. De iPad van Apple is een geweldig product, maar het schrikt de bedrijven af vanwege de veiligheid of het gemak. Bedrijven willen hun applicaties niet herschrijven voor de iPad.” Dan blijft enkel nog HP over…

Dell mikt in feite op een soort van omgekeerde byod, waar terminals die gekocht worden in een “businesskader” ook gebruikt worden voor privédoeleinden. “We kunnen niet om het fenomeen van ‘consumerization’ heen. Nieuwe werknemers willen touchscreens. Ons productaanbod is de voorbije maanden sterk geëvolueerd. We hadden natuurlijk liever vroeger een tablet op de markt hebben gebracht, maar nu is dat er al en het is ontworpen voor een professionele omgeving.” Dell verwijst zeker naar de tablet Latitude 10 “voor ondernemingen” op Windows 8, want de recente XPS 10 (op Windows RT) zal niet verkocht worden in België. Een te kleine markt of “gentleman’s agreement” met Microsoft dat op 14 februari Surface op de markt bracht?

Olivier Fabes

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content