Het in 2002 opgerichte Duitse Devolo gaat er prat op dat het zich van de directe concurrentie onderscheidt door te investeren in onderzoek en ontwikkeling. "Zowat 45 procent van onze middelen wordt in r&d gestopt", weet Peter Bosschaerts die sinds april sales director is van Devolo Benelux vanuit het pas geopende Belgische filiaal. Voorlopig stuurt hij een team van vier mensen aan, maar Bosschaerts denkt dat er nog dit jaar opnieuw aangeworven moet worden. "Vorig jaar noteerden we een omzetstijging van 25 procent, nadat we in 2011 al met 28 procent groeiden. O...

Het in 2002 opgerichte Duitse Devolo gaat er prat op dat het zich van de directe concurrentie onderscheidt door te investeren in onderzoek en ontwikkeling. "Zowat 45 procent van onze middelen wordt in r&d gestopt", weet Peter Bosschaerts die sinds april sales director is van Devolo Benelux vanuit het pas geopende Belgische filiaal. Voorlopig stuurt hij een team van vier mensen aan, maar Bosschaerts denkt dat er nog dit jaar opnieuw aangeworven moet worden. "Vorig jaar noteerden we een omzetstijging van 25 procent, nadat we in 2011 al met 28 procent groeiden. Ook dit jaar verwachten we rond de 25 procent te zullen groeien; groeicijfers die we alvast haalden in de eerste twee kwartalen", zegt Bosschaerts. Devolo biedt uitsluitend producten aan die vertrekken vanuit de powerline-technologie: dat is datatransmissie over het stroomnet. Binnen Europa zijn maar liefst 7 op de 10 verkochte powerline-adapters van de hand van Devolo - al is het lang niet altijd dat merk dat erop plakt. Het merendeel van de verkochte adapters wordt als OEM-product aan de man gebracht. Dat zijn dan voornamelijk de internet service providers en carriers. "Die operatoren verkopen zowat de helft van onze adapters. Alle grote Belgische operatoren zoals Belgacom en Telenet kopen onze producten", zegt Bosschaerts. Daarnaast worden de powerline-producten ook in de retail aangeboden (b2c) én wordt er alsmaar meer werk gemaakt van een b2b-aanbod, via het kanaal van Tech Data en Ingram Micro. In dat aanbod zit ook een product dat powerline-technologie combineert met coax en telefonie in één box. "Met die '500 AVpro UNI' trekken we voornamelijk naar bungalowparken, hospitalen en hotels. Voor hen is coax vaak het enige wat haalbaar is om alle bungalows in een park of de kamers in een hospitaal snel en makkelijk van internet te voorzien", aldus Bosschaerts. Op de IFA-beurs in Berlijn is Devolo aanwezig als onderdeel van standaardiseringsorganisatie EEBus. "We tonen er onze eigen ontwikkelde dLAN Green PHY-integratiemodule die de taal van EEBus spreekt", zegt Bosschaerts. Het idee is om de module te integreren in huishoudelijke apparaten die vervolgens via powerline en de EEBus-standaard verbonden zijn met andere smart home componenten. "Gekoppeld aan een smart grid moet dat bijvoorbeeld toelaten dat een wasmachine automatisch start van zodra het elektriciteitstarief onder een bepaalde drempel zakt. Maar ook verwarming of zonnecellen kunnen met de module uitgerust worden", zegt de sales director. "Toen de zonnepanelen ineens zo populair werden in ons land, hebben we overigens ook een goeie verkoop gezien van ons DINrail-product. Die powerline-adapter plug je rechtstreeks in de verdelerkast in en bleek dikwijls de ideale oplossing om de datainformatie van je zonnepanelen te capteren", dixit Bosschaerts.Kristof Van der Stadt