Lineas Group is de nieuwe naam van B Logistics, de voormalige verlieslatende vrachtafdeling van de NMBS. Vandaag is Lineas een groeiende privé-onderneming met een duidelijke missie: modal shift richting het spoor. Lineas voert vrachtvervoer uit met 200 locomotieven en 7.000 wagons, goed voor een omzet van 450 miljoen euro. De spoorvrachtmaatschappij groeit, wat zich onder meer vertaalt in een behoefte aan een betere onderhoudsplanning. "Onze activiteiten rond onderhoud groeien snel", zegt Frederic Van Geyt, technical manager bij Lineas. "Twee jaar geleden werkten we met een team van zeven technici. Zij stonden uitsluitend in voor het onderhoud van onze eigen wagons, op twee locaties. Vandaag telt het team 23 medewerkers, is ongeveer veertig procent van de opdrachten ...

Lineas Group is de nieuwe naam van B Logistics, de voormalige verlieslatende vrachtafdeling van de NMBS. Vandaag is Lineas een groeiende privé-onderneming met een duidelijke missie: modal shift richting het spoor. Lineas voert vrachtvervoer uit met 200 locomotieven en 7.000 wagons, goed voor een omzet van 450 miljoen euro. De spoorvrachtmaatschappij groeit, wat zich onder meer vertaalt in een behoefte aan een betere onderhoudsplanning. "Onze activiteiten rond onderhoud groeien snel", zegt Frederic Van Geyt, technical manager bij Lineas. "Twee jaar geleden werkten we met een team van zeven technici. Zij stonden uitsluitend in voor het onderhoud van onze eigen wagons, op twee locaties. Vandaag telt het team 23 medewerkers, is ongeveer veertig procent van de opdrachten afkomstig van externe klanten en werken we verspreid over het hele land." In die context bood de oude planningmethode - een eenvoudige lijst in Excel - onvoldoende houvast. "We raakten het overzicht kwijt", zegt Frederic Van Geyt. "Wanneer een klant vroeg om in te schatten hoeveel tijd er nog nodig zou zijn om het gevraagde onderhoud af te werken, dan konden we daar niet meteen op antwoorden. Hoeveel wagons hadden we nog in de pijplijn? Daar hadden we geen zicht op." Lineas ging daarom op zoek naar een professionele planningtool, die aan de hand van concrete kpi's (key performance indicators) zou toelaten om alle opdrachten efficiënt te plannen en op te volgen. "We hebben in eerste instantie enkele standaardpakketten bekeken", zegt Tom Thijs, head of software solutions bij Lineas, "maar geen enkel daarvan bleek vlot te integreren met onze andere tools." Die integratie bestaat erin data en businesslogica te ontsluiten naar een portaal waar klanten en partners de status van hun opdrachten kunnen opvolgen. "We wilden ook snel vooruitgang boeken, door agile te werken in nauw contact met de business", zegt Stefan Parijs, ict-projectmanager bij Lineas. "Een tool voor rapid application development (rad) biedt daarbij de ideale aanpak. We kunnen er heel gericht kleine maatwerkoplossingen mee bouwen, wat veel sneller werkt dan het traditionele traject van pakketselectie - en de onvermijdelijke customisatie die daaraan vasthangt." Na evaluatie van de geboden opties viel de definitieve keuze op de combinatie van het rad-platform OutSystems en partner Providit, een bedrijf van de iAdvise Groep. Het eerste concrete project is de nieuwe planningtool voor het onderhoudsteam. "De planners kunnen nu een professionele, dynamische planning opstellen", zegt Stefan Parijs. "Dat laat het onderhoudsteam toe efficiënter te werken." De technici bekijken de planning op een tablet. Tegelijk zien ze in de app waar de wagons zich bevinden - wat onnodige verplaatsingen en andere misverstanden vermijdt - en hebben ze alle technische detail bij de hand. De nieuwe app laat toe de doorlooptijden van iedere opdracht nauwgezet op te volgen, waardoor Lineas de planning voortdurend kan bijsturen. Tegelijk beschikt ook de klant zo over actuele en correcte statusinformatie, rond de verwachte duurtijd en de kosten van het onderhoud. Een belangrijk stuk van het geboden voordeel schuilt in de integratie met de andere systemen van Lineas. "Vroeger moesten we de informatie uit Excel overnemen, combineren met data uit Access en dan voor verdere administratie noodgedwongen overtikken in andere systemen", zegt Frederic Van Geyt. "Vandaag stroomt de informatie automatisch door: van de planning tot de facturatie. Het bezorgt onze administratieve afdeling een tijdwinst van drie uur per dag." De ontwikkeling van de nieuwe planningtool vormde bij Lineas een eerste kennismaking met OutSystems en Providit. "Het plan is om het platform bij nog meer applicaties in te zetten", besluit Tom Thijs, "zowel voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen als voor het herschrijven van bestaande apps." Dries Van Damme