Fujitsu blijft zijn portefeuille van producten en diensten uitbreiden (zie ook onze website van 16 november) volgens 4 pijlers, namelijk artificiële intelligentie, cloud, het Internet of Things (IoT) en beveiliging. Met als prioriteiten internationaler worden, nog meer voorrang verlenen aan diensten (zo is er sprake van om zich 'los te maken' van de pc-markt in het kader van onderhandelingen met Lenovo) en investeren in digitale innovatie (2 miljard euro op 2 jaar).
...

Fujitsu blijft zijn portefeuille van producten en diensten uitbreiden (zie ook onze website van 16 november) volgens 4 pijlers, namelijk artificiële intelligentie, cloud, het Internet of Things (IoT) en beveiliging. Met als prioriteiten internationaler worden, nog meer voorrang verlenen aan diensten (zo is er sprake van om zich 'los te maken' van de pc-markt in het kader van onderhandelingen met Lenovo) en investeren in digitale innovatie (2 miljard euro op 2 jaar). Om deze evoluties te rechtvaardigen zwaait Fujitsu met cijfers van de Europese markt voor it-services. Volgens die cijfers zal de traditionele it-markt een daling kennen van 60 procent in 2016 naar 40 procent in 2020, terwijl digitale it van 40 procent naar 60 procent zal stijgen over dezelfde periode. Volgens Dr. Joseph Reger, chief technology officer EMEIA van Fujitsu, "is digitale transformatie in eerste instantie een kwestie van organisatiemodellen. Het bedrijf moet eerst zijn business transformeren om dan te denken aan de overstap naar de digitale aspecten. En deze organisatorische transformatie zet zich door via aspecten zoals hiërarchie, flexibiliteit, reactievermogen enzovoort. Veel grote bedrijven azen op start-ups zonder hun structuren te willen of kunnen overnemen." Digitale transformatie omvat ook technologische aspecten, zoals IoT, AI, machine learning of security. "Fujitsu hanteert in dit opzicht een andere aanpak, met de nadruk op co-creatie met zijn klanten in het kader van een dialoog met de business. We moeten eerst een pad bepalen voordat we kunnen denken aan de technologische aspecten." Om dit proces van co-creatie vorm te geven, nodigde Fujitsu DHL uit op zijn forum. DHL stelde een aantal innovatieve proefprojecten voor. "De logistieke sector is meer dan 1.000 jaar oud en vormt een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Maar hij trekt nog altijd meer durfkapitalisten aan, die in 2015 maar liefst 11,9 miljard dollar investeerden in deze sector, tegenover 1,6 miljard in 2013", aldus Markus Voss, cio supply chain van DHL. Enkele initiatieven op basis van nieuwe technologieën zijn de elektrische scooter, de smart car die leveringen zonder chauffeur doet, de slimme bril die wordt gebruikt in magazijnen, de automatische trolley Effibot die operators volgt in de magazijnen, de robot Sawyer die de operator helpt bij repetitieve taken, drones voor het transport van pakjes in beveiligde containers (waarna de klant zijn aankoop veilig kan ophalen wanneer hem dat best past), en niet te vergeten sensoren en IoT geïntegreerd in magazijnen of vrachtwagens, meer bepaald om de vervoersvoorwaarden te detecteren, om eventuele vermoeidheid van de bestuurder op te sporen of het parcours van de leveringen dynamisch om te leiden. "We voeren meer dan 300 co-creatieprojecten in de hele wereld uit", aldus Duncan Tait, head of EMEIA and Americas van Fujitsu. Hij noemde ook het voorbeeld van Bridgestone in België in het kader van een contractvernieuwing voor enkele miljoenen euro's. Marc Husquinet