Op Cisco Live in San Diego komt de netwerkgigant ons niet vertellen dat ze de beste netwerkoplossingen hebben. De nadruk ligt uitdrukkelijk op digitale transformatie. De druk voor bedrijven om zichzelf digitaal heruit te vinden is enorm en zelfs dat is niet genoeg. "87 procent van de ceo's weet dat digitaal gaan cruciaal is", zegt aftredend ceo John Chambers. "Maar slechts zeven procent heeft een digitale strategie." Daar stopt het niet, want volgens Chambers zullen zelfs zij die de stap wagen er niet zonder kleerscheuren uitkomen. "Tegen 2020 is driekwart van de bedrijve...

Op Cisco Live in San Diego komt de netwerkgigant ons niet vertellen dat ze de beste netwerkoplossingen hebben. De nadruk ligt uitdrukkelijk op digitale transformatie. De druk voor bedrijven om zichzelf digitaal heruit te vinden is enorm en zelfs dat is niet genoeg. "87 procent van de ceo's weet dat digitaal gaan cruciaal is", zegt aftredend ceo John Chambers. "Maar slechts zeven procent heeft een digitale strategie." Daar stopt het niet, want volgens Chambers zullen zelfs zij die de stap wagen er niet zonder kleerscheuren uitkomen. "Tegen 2020 is driekwart van de bedrijven volledig digitaal. Maar slechts dertig procent van hen zal daar succes mee boeken. Waarom ? Omdat ze er niet in slagen om te innoveren en zichzelf heruit te vinden." Voor Cisco gaat het er om dat je de manier waarop je producten of diensten levert verandert, alles radicaal op de schop zet, vereenvoudigt en versnelt, maar tegelijk operationeel wel uitblinkt. Ook strategische partnerschappen horen daarbij, want in de economie van de 21e eeuw zijn bedrijven geen solospelers maar delen van een ecosysteem. Bij die digitale strategie hoort ook het Internet of Everything, de samenhang waarbij zo goed als elk toestel data genereert die je op zijn beurt kan gebruiken voor meer inzicht en dus meer efficiëntie. "Onze strategie is eenvoudig, zegt Chambers. Alles staat in verbinding met elkaar. Maar wel met een doel. Je netwerk moet intelligent zijn zodat jij verstandige beslissingen kunt nemen." In dat laatste zit de business case voor Cisco, want als er tegen 2020 50 miljard connected devices zijn, dan moeten die draaien op een performant netwerk dat met al die toestellen en datastromen om kan gaan. En laat dat net de core business van Cisco zijn. Op Cisco Live gaat het niet, of toch niet hoofzakelijk, over snellere switches en wifi-access points. Het gaat over de bouwstenen die er voor zorgen dat je binnen enkele jaren bij Colruyt of Delhaize (voor alle duidelijkheid willekeurige voorbeelden, niet noodzakelijk klanten van Cisco) digitaal winkelt en bij het buitengaan automatisch betaalt. Hoe je via het wifi-netwerk van het ziekenhuis meteen wordt herkend, hetzij via je telefoon of een digitale armband, en toegang krijgt tot gepersonaliseerde info. Hoe scholen een badgesysteem met gezichtsherkenning combineren om te zien wie er al dan niet ongeoorloofd binnen raakt of hoe je in een fabriek op voorhand kan voorspellen wanneer een machine onderhoud nodig heeft, omdat de temperatuur, werklast en tijdsduur het aangeven. Al die oplossingen genereren een vracht aan data die niet alleen moet worden getransporteerd, maar ook worden geanalyseerd. En dat uiteraard zo veilig mogelijk, want veel connectiviteit betekent ook veel poortjes die hackers kunnen openbreken. Ook daar komt Cisco kijken want een netwerkproduct zonder security ingebouwd is anno 2015 ondenkbaar. Pieterjan Van Leemputten