Mobiel crm is exact wat de naam al aangeeft: een verkoopsbeheersysteem op een mobiel platform. Via een pda, een smartphone of een tabletpc krijgen medewerkers op het terrein toegang tot een centrale server, zodat ze op een snelle en eenvoudige manier (in real time) aan gegevens kunnen om prijsoffertes te maken, om producten op te volgen of om bestellingen te plaatsen.
...

Mobiel crm is exact wat de naam al aangeeft: een verkoopsbeheersysteem op een mobiel platform. Via een pda, een smartphone of een tabletpc krijgen medewerkers op het terrein toegang tot een centrale server, zodat ze op een snelle en eenvoudige manier (in real time) aan gegevens kunnen om prijsoffertes te maken, om producten op te volgen of om bestellingen te plaatsen. Klanten verwachten uiteraard dat de toepassing altijd beschikbaar is, en ook de synchronisatie van de gegevens naar de server moet vlekkeloos verlopen. Daarnaast is integratie een belangrijk punt. Je moet niet alleen snel toegang krijgen tot gegevens, de data die je zelf invoert moeten ook verwerkt kunnen worden door de backofficeapplicaties die op kantoor draaien. "Vaak ontbreekt de link tussen 'field intelligence' en de interne back office", legt salesmanager Guy Moens van Euremis uit. "Vandaar dat we bij Euremis heel wat aandacht besteden aan het voortraject bij de klant. We kijken na welke informatie cruciaal is, en welke procedures er moeten worden gevolgd. De automatisering van de beheersprocedure wordt volledig ter plaatse opgesteld. Pas in een laatste fase breiden we uit naar het terrein, en bouwen we een tailor made applicatie." Belgacom-dochter Euremis is de voornaamste Belgische aanbieder van mobiele crm-oplos-singen, en dit in de sectoren van de fast moving consumer goods (voornamelijk voeding en horeca), farma en field force. Dat het bedrijf uit Eigenbrakel zich toespitst op drie markten, komt vooral omdat het zo een grotere toegevoegde waarde kan bieden in de concurrentiestrijd met grote crm-spelers zoals Siebel of SAP. Die toegevoegde waarde uit zich in de ondersteuning en de uiteindelijke finetuning naar de klanten toe. Het belangrijkste product van Euremis is CRMobile, een softwareomgeving geschreven in .net die voorlopig uitsluitend draait op Windows Mobile. In de nabije toekomst is het wel de bedoeling dat de software ook beschikbaar wordt voor Symbian en Android, en dat CRMobile verhuist naar de cloud. Douwe Egberts in Grimbergen is een belangrijke afnemer. Hoewel de koffiebrander het gebruik van papier bij zijn vertegenwoordigers al een tijdje geschrapt had ten voordele van tabletpc's, voldeed de toenmalige software allerminst aan de verwachtingen, en werden de laptops vaak gewoon gestolen. "Het was ook niet aangenaam werken voor onze mensen", weet cus-tomer team manager Emmanuel Lorent van Sara Lee. "Vaak lieten ze de toestellen in de wagen liggen bij het bezoek aan een klant, en noteerden ze alles op papier. Dubbel werk dus, met veel fouten en onvolledige informatie tot gevolg." Daarenboven ondervond de koffiespecialist synchronisatieproblemen met het oude systeem, dat via een netwerk in Nederland liep. Bij elke storing werd het proces stilgelegd en kon er opnieuw begonnen worden. "Intussen synchroniseren we onze gegevens via de server van Euremis", aldus nog Lorent. "De back office verloopt rechtstreeks via een beveiligd internetadres." Vandaag werken er ruim 20 werknemers van Douwe Egberts met CRMobile. Sara Lee investeerde 20.000 euro, en betaalt nog een maandelijkse huurkost, onder meer voor het gebruik en het onderhoud van de servers en helpdeskondersteuning. De huurkost is gekoppeld aan het aantal gebruikers, en het aantal modules die de klant kiest."Onze verkopers, die hun pda onder meer gebruiken voor klantenfiches, de opvolging van onze producten in verschillende verkooppunten en zelfs prijsevoluties en promotieacties bij concurrenten, kunnen meer werk verzetten en meer bezoeken per dag afleggen", gaat Lorent verder. "Een andere verdienste is de multifunctionaliteit van de software. Als we dat wensen, kunnen we bijvoorbeeld ook gebruik maken van gprs, waardoor we in real time kunnen synchroniseren. Maar voorlopig hebben we dat eigenlijk niet nodig." Een module die rechtstreeks bestellingen doorgeeft aan de erp van Sara Lee, behoort evenzeer tot de mogelijkheden. En tot slot verzekert Guy Moens ons nog dat het leggen van links naar SAP, Exchange Server of Business Intelligence geen enkel probleem zou mogen zijn. Frederik Tibau