Met de slogan 'Official Partner of the Future' is IFA in Berlijn ieder jaar de grootste beurs voor consumentenelektronica in Europa - zowel qua oppervlakte als aantal bezoekers. Beursorganisator Messe Berlin slaat nu zijn vleugels open en trekt voor het eerst buiten de Berlijnse grenzen naar het Oosten. Eind april organiseerde Messe Berlin voor de allereerste keer CE China : een poging om het Duitse IFA-succes te kopiëren naar het Chinese vasteland. Meer bepaald in Shenzhen : de stad nabij Hong Kong die bij het grote publiek nog het meest bekend is omwille van de beruchte Foxconn-fabriek - onder meer t...

Met de slogan 'Official Partner of the Future' is IFA in Berlijn ieder jaar de grootste beurs voor consumentenelektronica in Europa - zowel qua oppervlakte als aantal bezoekers. Beursorganisator Messe Berlin slaat nu zijn vleugels open en trekt voor het eerst buiten de Berlijnse grenzen naar het Oosten. Eind april organiseerde Messe Berlin voor de allereerste keer CE China : een poging om het Duitse IFA-succes te kopiëren naar het Chinese vasteland. Meer bepaald in Shenzhen : de stad nabij Hong Kong die bij het grote publiek nog het meest bekend is omwille van de beruchte Foxconn-fabriek - onder meer toeleverancier van Apple - of de hoofdzetel van Huawei. Maar wat lang niet iedereen weet is dat Shenzhen ook in sneltempo een eigen tech scene aan het ontwikkelen is. Maar waarom trekt een Duitse beursorganisator naar China ? "Omdat alsmaar meer Europese merken producten verkopen aan Chinese consumenten", antwoordt Christian Göke, ceo van Messe Berlin. China mag dan wel bekend zijn als het land waarin zowat elk mogelijk tech-gadget geproduceerd wordt : dat wil niet zeggen dat Chinese consumenten of bedrijven niet geïnteresseerd zijn om producten van buitenlandse merken te kopen. De CE China beurs is dus niet zozeer gefocust op export maar op import. Op de beursvloer vind je een mix van zowel gevestigde Europese merken (Philips, Siemens, Bosch), Chinese importeurs, distributeurs als lokale spelers. Alibaba, het Chinese equivalent van Amazon tekende bijvoorbeeld ook present. Lokale start-ups presenteerden er hun bedrijf of technologie waarrond ze werken. En uiteraard was er ook de typische Chinese gadgetgekte met vreemde virtual reality brillen, bizarre intelligente fietshelmen of een Hello Kitty wasmachine voor kinderen van Haier. Grootschalig kan je CE China dan weer niet noemen : met in totaal een 150-tal standhouders ben je snel rond. "Klopt, maar dit is nog maar de eerste editie. Laat het duidelijk zijn : we hebben plannen voor meerdere jaren en het is echt de bedoeling dat CE China uiteindelijk even groot als IFA wordt", maakt Göke zich sterk. Voor wie IFA ooit bezocht heeft, voelt CE China wel héél erg Duits aan - zowel qua aankleding van de standen als gebruikte typografie. En toch plakt er niet het label IFA op ? "De invloed van IFA mag duidelijk zijn, maar we wilden wel duidelijk maken dat de hele beurs écht op China gericht is, aldus Göke." De Duitse uitstap naar China is ongetwijfeld ook ingegeven door de démarche van de Amerikaanse concurrentie. De jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas - zowat de rechtstreekse concurrent van IFA op Amerikaanse bodem - blijft groeien in populariteit en organiseerde vorig jaar voor de allereerste keer een Chinese CES in Shanghai. Organisator US Consumer Electronics Association ziet in China ook een groeiende afzetmarkt voor Amerikaanse producten. Apple bijvoorbeeld verkocht in het eerste kwartaal meer producten in China dan in Europa, en ook andere Amerikaanse it-spelers zien vooral groei in Aziatische markten. Kristof Van der Stadt