Geruggensteund door zijn ervaring in de telecomsector (Proximus en Vodafone) en de bankwereld (Dexia) ging Peter Billiau in mei 2012 aan de slag bij EDF Luminus, op een moment dat de druk op de energiesector erg hoog was en de onderneming voor een grote uitdaging stond. "De it- en businessteams spraken niet meer met elkaar. Bovendien was het basisproduct van EDF Luminus een commodity geworden en moest er creatiever opgetreden worden, zowel voor de diensten als voor het aanbod", legt Peter Billiau uit. "Ik nam de job uiteindelijk aan uit waardering voor de maatschappelijke kant van het project van EDF Luminus, zeker met de opwarming van de aarde." EDF Luminus is immers de nummer 1 in België in hernieuwbare wind- en waterkrachtenergie.
...

Geruggensteund door zijn ervaring in de telecomsector (Proximus en Vodafone) en de bankwereld (Dexia) ging Peter Billiau in mei 2012 aan de slag bij EDF Luminus, op een moment dat de druk op de energiesector erg hoog was en de onderneming voor een grote uitdaging stond. "De it- en businessteams spraken niet meer met elkaar. Bovendien was het basisproduct van EDF Luminus een commodity geworden en moest er creatiever opgetreden worden, zowel voor de diensten als voor het aanbod", legt Peter Billiau uit. "Ik nam de job uiteindelijk aan uit waardering voor de maatschappelijke kant van het project van EDF Luminus, zeker met de opwarming van de aarde." EDF Luminus is immers de nummer 1 in België in hernieuwbare wind- en waterkrachtenergie. Om deze situatie het hoofd te bieden voerde Peter Billiau zijn Butterfly-programma in, dat is opgebouwd volgens twee assen. Aan de ene kant is er het technologische aspect, met de vernieuwing van de datacenterinfrastructuur en de ontplooiing van een ESB (enterprise service bus) om het it-landschap te vereenvoudigen. Daarnaast werden er moderne client management applicaties ingevoerd. "De businessmodellen evolueren en daarom moest de relatie met de gebruikers herbekeken worden. We hebben nu een klantbenadering die het nieuwe dienstenaanbod ondersteunt", legt hij uit. Aan de andere kant legde Peter Billiau de nadruk op begrippen als authenticiteit en kwetsbaarheid, een vrij ongewone benadering in de wereld van de informatica. "Ik wilde een ruimte creëren waarin mensen zich kunnen doen gelden en zichzelf kunnen zijn. Want als je dat voor mekaar krijgt, win je heel sterk aan productiviteit. We leven niet in een wereld van troetelbeertjes en soms moet je beslissingen kunnen nemen en knopen doorhakken. Maar we moeten iedereen dwingen om naar de anderen te luisteren. Zo zijn we afgestapt van de uitdrukking 'Ja, maar...' tijdens vergaderingen. Dat is namelijk vaak een manier om je eigen visie op de dringen, zonder echt te luisteren." Vandaar de idee van kwetsbaarheid. "Als je geen antwoord verwacht, moet je uitleg durven vragen en nederig voor de dag komen. Daarnaast is de waarheid die iemand verkondigt niet noodzakelijk de enige die telt." Toegegeven, deze aanpak vereist een grondige voorbereiding, met de volledige steun van de algemene directie en coaching op alle niveaus. "Het is belangrijk dat deze begrippen begrepen en aanvaard worden. Bij EDF Luminus was dit voorbereidende traject verspreid over zes maanden, terwijl het hele programma twee jaar duurt." Om het succes van Butterfly te garanderen, voerde Peter Billiau multidisciplinaire teams in waar it en business samenkwamen, teams die dezelfde werkruimte deelden. "Zo konden we de uitvoeringsduur van de projecten met de helft inkorten", zegt de cio erbij. Bovendien werd het begrip co-creatie ingevoerd. "Ik ben ervan overtuigd dat authenticiteit en kwetsbaarheid, begrippen die nochtans weinig courant zijn in de it-wereld, de productiviteit van de teams en dus de hele organisatie echt kunnen verbeteren", aldus nog Peter Billiau. "Maar om het succes van dit programma na te gaan, hebben we slechts één meetcriterium ingevoerd : de tevredenheid van onze medewerkers. En de resultaten zijn echt spectaculair. Het is leuk om te zien dat de werknemers creatiever en productiever zijn geworden." Het succes van het Butterfly-programma werd ook gekoppeld aan de context van het bedrijf. Billiau heeft het bijvoorbeeld over de moed van het directieteam om het anders aan te pakken, en om in eerste instantie heel wat frustraties aan te horen. Hij wijt veel van het succes bovendien aan de sponsoring van het management en aan de hulp van coach André Pelgrims van Taking Wing. "Durven springen en aanvaarden dat zo'n wijziging tijd vraagt, dat waren de twee grote uitdagingen van dit project", besluit Peter Billiau, die nu wil zien of dit model ook schaalbaar is. "Ik zie dat ons initiatief belangstelling wekt bij andere afdelingen. Maar we blijven er bescheiden onder. Ik kan een beweging op gang brengen, een kramp helpen oplossen, maar de rest is toe te schrijven aan het team," aldus Billiau. Marc Husquinet