Vijf jaar geleden voorspelden HR-verantwoordelijken dat alternatieve lesvormen zouden toenemen. Toch heeft 70 procent van de volwassenen een voorkeur voor bijscholing in een klaslokaal waar e-learning maar 33 procent kan bekoren. Toch is e-learning niet dood. Het wordt geïntegreerd in de klassikale lessen en bestaat ook daarbuiten als een niche.
...

Vijf jaar geleden voorspelden HR-verantwoordelijken dat alternatieve lesvormen zouden toenemen. Toch heeft 70 procent van de volwassenen een voorkeur voor bijscholing in een klaslokaal waar e-learning maar 33 procent kan bekoren. Toch is e-learning niet dood. Het wordt geïntegreerd in de klassikale lessen en bestaat ook daarbuiten als een niche. Kluwer onderzocht de leergewoontes van de (volwassen) Belgen en brengt voor het vijfde jaar op rij zijn Kluwer Learning Indicator uit. "Bij ons eerste onderzoek vijf jaar geleden zag iedereen wel brood in webinars, ebooks en andere vormen van e-learning. Maar we merken dat de verhoudingen vijf jaar later niet zijn veranderd", vertelt Miek Wouters, learning consultant binnen Kluwer Opleidingen. "Wel zijn de eisen voor klassikale opleidingen veranderd. Ze blijven populair maar zijn korter en worden vaak gemixt. Dan komen er wel digitale aspecten bij kijken." Wouters geeft als voorbeeld onder meer een situatie waar je samen in een les zit, maar op voorhand wel digitaal leerstof krijgt en er ook nadien online communicatie of feedback is. Voor pure e-learning is er echter weinig groei. "Dat komt vooral omdat de Belgische markt klein is. In de VS of in andere grote landen heb je meteen een veel grotere afzetmarkt. Hier zit je met verschillende talen. Op basis van onze bevraging geloven we bij Kluwer niet echt in e-learning als losstaand kanaal. Wel in combinatie met andere modellen. Je kan de studenten op voorhand theorie laten doornemen of filmpjes laten bekijken die vervolgens in de klas worden besproken, of mensen via sociale media laten samenwerken. Het klassikale blijft dus, maar gaat meer naar ervaringsuitwisselingen en oefeningen." Wel ziet de organisatie een groei in m-learning (mobiel). "Op het werk gebruiken mensen hun pc om bij te scholen, na de uren is dat steeds vaker de tablet of smartphone. Onderweg is het zelfs meestal de smartphone, thuis is duidelijk de tablet het populairste toestel." Niet onbelangrijk want mensen leren vandaag meer buiten de werkuren dan vroeger. Er zijn geen opleidingen die elektronisch of online opvallend populairder zijn dan in het klaslokaal. "Het heeft hoofdzakelijk met de leervoorkeur te maken. Sommigen doen het liever thuis zelf, anderen vragen hulp bij collega's, terwijl nog anderen eerst een cursus willen volgen. Wel zien we dat leren op de pc, tablet of smartphone populairder is bij de hardere vakgebieden (waar je vooral statische informatie verwerkt), denk maar aan juridische opleidingen of veiligheidstraining. Ook omdat die het makkelijkst in een template te gieten zijn. Marketing of sales steunt meer op vaardigheden en het uitwisselen van ervaringen of het proberen en observeren in de praktijk." Pieterjan Van Leemputten