"We moeten e-mail natuurlijk niet per se afschaffen, want het is een geweldige tool, maar er bestaat verwarring tussen e-mail en taakbeheer", gaat Curaba verder, die gekant is tegen het idee van de totale verdwijning van e-mail, een idee dat verdedigd wordt door integrator AtoS.
...

"We moeten e-mail natuurlijk niet per se afschaffen, want het is een geweldige tool, maar er bestaat verwarring tussen e-mail en taakbeheer", gaat Curaba verder, die gekant is tegen het idee van de totale verdwijning van e-mail, een idee dat verdedigd wordt door integrator AtoS. Zowat tien jaar geleden werkte EASI intern, onder de naam CoWorkingPlace, een e-mail- en samenwerkingsoplossing uit om uw e-mails, taken en afspraken te beheren, en uw mailbox voortdurend leeg te houden. "In feite worden alle activiteiten ondergebracht in een gecentraliseerde applicatie en de opvolging gebeurt automatisch met een opeenvolging van activiteiten," aldus Curaba. Aangezien de taken centraal worden opgeslagen, is het mogelijk ze rechtstreeks uit uw eigen mailbox te verwijderen. En omdat de opvolging automatisch gebeurt, krijgt iedereen een melding van de taken die hij die dag moet uitvoeren. "Iedere medewerker van EASI gebruikt deze oplossing, die zeker een andere manier van werken inhoudt. In feite is e-mail info in een opeenvolging van activiteiten", aldus Curaba, die ook de nadruk legt op het gebruiksgemak van het product (ook al is een opleiding wel nodig). Vandaag is CoWorkingPlace beschikbaar voor Outlook en Notes, maar er wordt volop gewerkt aan een cloudversie (aangekondigde prijs: 15 tot 20 euro per maand en gebruiker). Ook is het product geschikt voor het organiseren van de activiteiten van een familie. Als we hem vragen naar de evolutie van CoWorkingPlace, zegt Salvatore Curaba dat hij ervan overtuigd is dat "elke onderneming zo'n oplossing nodig heeft, omdat ze het werkcomfort en de productiviteit kan verbeteren en omdat de markt gigantisch groot is. Bovendien kan de economische rechtvaardiging heel gemakkelijk aangetoond worden, alleen al door de tijd die je wint bij het opzoeken van informatie." Alleen telt het bedrijf vandaag nog maar weinig klanten (o.a. ACLVB, Eloy en Sofina). "Ik hoop dat een grote speler op de markt dit idee kopieert, zodat we de markt niet meer hoeven te overtuigen." Ook is hij er zeker van dat "we ons morgen zullen afvragen hoe we ooit anders hebben kunnen werken." [MH]