Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het Belgische softwarebedrijf EASI wil met ‘InboxZero’ de mailbox terug geliefd maken bij het grote publiek. “Ook vanuit België kan je de Amerikaanse softwaregiganten uitdagen met een innovatieve app”, klinkt het strijdvaardig.

Het is u waarschijnlijk al opgevallen: u besteedt veel te veel tijd aan het doornemen en organiseren van uw mails. Tot 40 procent van onze werktijd zou opgeofferd worden aan Outlook, Gmail en consoorten. In Silicon Valley gaat men er zelfs van uit dat mail zijn beste tijd gehad heeft. Start-ups zoals Slack en Asana, die sociale systemen gebouwd hebben waarmee werknemers op een vlottere manier met elkaar zouden moeten kunnen communiceren en samenwerken, zitten duidelijk in de lift.

Hetzelfde geldt trouwens voor apps die orde beloven te scheppen in uw dagelijkse strijd met uw mailbox(en). Momenteel is Mailbox het populairst, de gratis app van Dropbox die gemaakt is op maat van mobieltjes, maar ook de ‘gefilterde’ inbox van Inky telt steeds meer gebruikers.

Ook Google zelf laat zich niet onbetuigd. De searchgigant lanceerde onlangs Inbox by Gmail, een nieuwe toepassing die mails automatisch onderverdeelt in categorieën en meteen de essentie toont: wanneer uw vlucht naar San Francisco vertrekt bijvoorbeeld, of wat u online kocht bij Zalando.

Een andere nieuwe mobiele mailapp, InboxZero, is van Belgische makelij. “We willen bewijzen dat je ook vanuit ons land een innovatieve app kan bouwen die de Amerikaanse softwarereuzen het vuur aan de schenen legt”, oppert algemeen directeur Salvatore Curaba van EASI, die InboxZero ook internationaal op de kaart wil zetten.

Volgens de directeur zijn er een viertal grote voordelen aan zijn alternatieve e-mail cliënt. “Boodschappen worden gerangschikt in conversaties en getoond zoals berichten in WhatsApp en iMessage”, legt hij uit. “Komt er een mailtje binnen dat een antwoord is op een langere conversatie, dan zie je meteen ook de korte inhoud van de overige mails.”

Een andere verbetering is dat attachments meteen aan contactpersonen gekoppeld worden, waardoor je niet langer in mails moet gaan grasduinen om een belangrijk document terug te vinden. “Je gaat gewoon bij de contactpersoon in kwestie kijken, en alle attachments zitten er automatisch bij”, aldus Curaba.

Gelezen mails verdwijnen uit de inbox en worden meteen gearchiveerd (vandaar de naam ‘InboxZero’), en de sereniteitsmodus zorgt er voor dat je zelf kan bepalen wiens mails en notificaties je binnen krijgt, en welke boodschappen meteen naar de vuilnisbak kunnen worden doorverwezen.

“Bedoeling is dat je enkel nog de echt belangrijke mails te zien krijgt”, klinkt het. “Zo verlies je minder tijd en wordt je mailbox organiseren een minder stressvolle ervaring.”

AANTREKKELIJK

Curaba: “Geloof me, e-mail gaat echt niet vervangen worden door social media-achtige toepassingen zoals Slack. Tools die focussen op projectbeheer en die mail volledig weren, zijn vooral populair bij ontwikkelaars uit Silicon Valley. Wel moet elektronische post terug aantrekkelijker gemaakt worden, zodat mensen opnieuw graag boodschappen ontvangen.”

InboxZero is momenteel beschikbaar voor iOS (iPhone, iPad en Apple Watch). Een Android-versie wordt in de komende weken verwacht. Je kan de alternatieve mail client voorlopig enkel aan je Gmail-account koppelen, maar Outlook en Yahoo zouden snel volgen.

Overigens heeft EASI een tijdje geleden ook al een cloudplatform voor de professionele markt gelanceerd (‘Smartmail’), dat de goede dingen van mail behoudt (denk aan traceerbaarheid, controle en privacy), maar dat tal van extraatjes toevoegt, zoals collaboration tools en de integratie van het takenbeheer.

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content