Edegem heeft het concept 'eigentijds openbaar bestuur' wel heel letterlijk genomen. Sinds enkele jaren is het centrum van de gemeente een heuse werf. En ook achter de schermen van de gemeente verandert er veel, met als doel een beter en efficiënter aanspreekpunt te creëren voor de inwoners van de gemeente. "We zijn voor die vernieuwing op 3 fronten gaan werken", vertelt Jan Pszeniczko, eerste schepen van Edegem en onder meer bevoegd voor ict en personeel. "Voor het personeel hebben we een front- ...

Edegem heeft het concept 'eigentijds openbaar bestuur' wel heel letterlijk genomen. Sinds enkele jaren is het centrum van de gemeente een heuse werf. En ook achter de schermen van de gemeente verandert er veel, met als doel een beter en efficiënter aanspreekpunt te creëren voor de inwoners van de gemeente. "We zijn voor die vernieuwing op 3 fronten gaan werken", vertelt Jan Pszeniczko, eerste schepen van Edegem en onder meer bevoegd voor ict en personeel. "Voor het personeel hebben we een front- en backofficestructuur ingevoerd. Alle medewerkers konden dit jaar opnieuw solliciteren binnen die nieuwe structuur. Daarmee hangt de vernieuwing samen van de gemeentelijke huisvesting, met dus één frontoffice waar de burger terecht kan, en dus ook de herschikking van de ict naar die nieuwe manier van werken. Voor dat laatste luik zocht de gemeente consultancybureau Deloitte aan, dat de aanpak en uitdagingen in kaart moesten brengen. Daaruit bleek dat omvang van de ict-werf aanzienlijk was: er was een nieuwe backbone nodig, meer redudantie, security, een beter kennisbeheer, de vervanging van de hardwarecomponenten, de hervorming van de it-dienst (met onder meer een nieuwe it-manager) en daarenboven de integratie van de ict-dienst van het OCMW (dat ook op andere vlakken nauwer met de gemeente zou gaan samenwerken). "We stonden voor een gigantische oefening", knikt Pszeniczcko. Er werd een rist lastenboeken gelanceerd. Daarvan won onder meer Telenet die voor de telefonie en connectiviteit, Fabricom leverde de glasvezelbackbone en JCC stond voor de klantgeleidingsoftware. SAIT Zenitel zorgde voor de volledige vernieuwing van het pc-park, de Office- en mailomgeving en bijhorende. Het bedrijf leverde nieuwe 109 desktops, 37 laptops en 170 schermen. Al die pc's werken voortaan met Windows 7 en Office 2010. Ook de mailomgeving werd geleidelijk gemigreerd naar een nieuwe server zonder dat er mails verloren gingen. "Zeer tot onze tevredenheid. Het was niet makkelijk werken voor hen, te midden van die verhuizingen en personeelswijzigingen", zegt Pszeniczcko. En ook aan het ict-team werd gesleuteld. Er werd met Saskia Ritzky een nieuwe it-manager gevonden en de ploeg zelf groeide van 3 naar 5 mensen. "Het was precies onze visie om alles in z'n geheel te veranderen", weet Pszeniczcko. "De investeringen zijn dan ook navenant: de voorbije twee jaar hebben we hieraan al zo'n 1,7 miljoen euro gespendeerd." Tegen mei volgend jaar zou de hele operatie moeten zijn afgerond.Stefan Grommen