Digital Transformation legt in eerste instantie uit hoe de digitale omwenteling zorgt voor nieuwe bedrijven en bestaande spelers doet zweten. Maar in de kern is het een handleiding. "Het beschrijft volledig de methodologie die we zelf al lang hanteren. Het boek is gericht op mensen met het sluimerend besef 'damn, het verandert en we merken dat het niet positief is'. Voor sommige bedrijven is dat op leven en dood, maar dat is zeker niet overal het geval."
...

Digital Transformation legt in eerste instantie uit hoe de digitale omwenteling zorgt voor nieuwe bedrijven en bestaande spelers doet zweten. Maar in de kern is het een handleiding. "Het beschrijft volledig de methodologie die we zelf al lang hanteren. Het boek is gericht op mensen met het sluimerend besef 'damn, het verandert en we merken dat het niet positief is'. Voor sommige bedrijven is dat op leven en dood, maar dat is zeker niet overal het geval." Meegaan met je tijd, en daarbij mogelijk je bestaand bedrijf kannibaliseren, is geen evidentie. "Een bestaand bedrijf zomaar veranderen gaat niet. Dat hoeft geen drama te zijn als die zaak nog geld opbrengt, zij het elk jaar minder. Hier ga je kijken hoe je je bedrijf kan optimaliseren. Sneller, digitaler en goedkoper werken. Maar zo'n slagschip kan je niet keren. Daarom moet je beginnen met de zodiacs, de kleine boten rond je bedrijfsschip die je vlot versterken." Die kleine vaartuigen zijn interne start-ups die wel moderner en flexibeler zijn. Caudron omschrijft daarbij drie niveau's: "Je moet traag innoveren in je core business. Dat is het optimaliseren van je fabriek of retailketen. In een tweede fase open je een 'guest house' in je bedrijf waar je een activiteit, gericht op je core business, kan opbouwen, maar wel met andere spelregels waardoor het meer kan innoveren. In een derde fase ga je naar de pure start-up mentaliteit." Volgens Caudron moet een grote organisatie op de drie niveau's spelen. "In de banksector zie je nu dat het klassieke model mobiel gaat. Maar tegelijk zijn er concepten zoals Hello Bank ontstaan. Dat is een soort guest house binnen hetzelfde bedrijf, maar onafhankelijk van de klassieke bank. Voor de media geldt trouwens hetzelfde. Gooi de papieren krant niet weg, maar begin wel met iets anders wat binnen zes jaar misschien je grote inkomstenbron zal zijn. Door te wedden op meerdere paarden ga je op termijn kruisbestuivingen zien. Jonge bedrijven die de sector verstoren worden vaak geleid door ondernemers ver onder de veertig, en soms zelfs dertig. Een signaal dat ook bestuursraden in België moeten verjongen. "Waarom hebben we zoveel schrik om twintigers en dertigers meer inspraak te geven? Honderden miljarden aan beurswaarde, bij Facebook, wordt vandaag beheerd door jonge dertigers. Laat iemand van 32 of 33 de innovatieafdeling van een grootbank of een winkelketen leiden. Waarom zijn dat altijd mensen van veertig jaar en ouder?" Caudron pleit prompt voor een aanpak waarbij je nog altijd een mix hebt van ervaring en connecties, maar wel afgewisseld met digitaal inzicht. "Vervang een paar van je onafhankelijke bestuurders door kerels zoals Davy Kestens! Zo'n mensen denken anders. Een ceo van een bedrijf dat digitaal wil gaan maar het nut van Facebook niet ziet moet je buitengooien. Dat is hetzelfde als de baas van een retailketen die winkelt via een personal shopper." Maar ondanks de frisse visie van Caudron op het bedrijfsleven, wil hij vooral dat bedrijven zelf het licht zien dankzij zijn boek. "We gaan verder dan het onheilsverhaal. Het boek gaat over een methode vinden om voor jezelf de impact van digitaal in te schatten. Wat doet het met mij, wat kan je leren van bedrijven die je vooraf gaan! Dan komt de methodologie die we zelf hanteren aan bod." Na die wake-up call kan je als lezer je bedrijf een score geven. "Dat kan heel confronterend zijn in vergelijking met een digitale speler. Met een toekomstvisie alleen kom je er niet. Maar denk verder na, maak het concreet en zet zodiacs in om dingen te veranderen." 'Digital Transformation' van Jo Caudron en Dado Van Peteghem is beschikbaar in het Engels en Nederlands. 'When Digital Becomes Human' van Steven Van Belleghem is beschikbaar in het Nederlands en vanaf begin 2015 ook in het Engels. Beide boeken worden uitgegeven bij LannooCampus. Pieterjan Van Leemputten