Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

“Icann moet de beslissing over .xxx herzien. Enkele jaren geleden was de tijdsgeest er misschien niet naar, but things have changed! Je gaat toch ook geen .gay blokkeren?” Peter Larsen en Kristian Ørmen over nieuwe gTLD’s en verticale integratie.

Niemand die beter geplaatst is om een prognose te geven over welke nieuwe internetachtervoegsels succesvol kunnen zijn, dan Peter Larsen en Kristian Ørmen van de Deense registrar Larsen Data. “Nu Canon beslist heeft om voor .canon te gaan, zou dat wel eens voor een sneeuwbaleffect kunnen zorgen”, denkt Ørmen. “Ik ga er van uit dat heel wat bedrijven mee op de trein willen springen.”

“.food, .eco, .music, .shop misschien, maar zeker .gay”, somt Larsen op. “Het interessantste zijn de community based TLD’s. Steden behoren daar ook toe. New Yorkers praten graag over zichzelf, dus een .nyc kan zeker aanslaan. Steden die hun TLD willen gebruiken als marketinginstrument, kijken ook minder naar de kostprijs. Want om break-even te draaien, moet je toch al snel 40.000 domeinen kunnen verpatsen.”

“In .bank geloof ik niet. Of toch niet als TLD die grote volumes kan draaien. Als er ooit een .bank komt, zullen enkel financiële instellingen die veel geld op tafel leggen er een plaats onder krijgen. Dat zijn er sowieso al niet veel, want de banken hebben geen geld meer (lacht). Een andere vraag is wie die TLD gaat beheren. Als dat niet op een hoog niveau gebeurt, is zo’n suffix waardeloos.”

Minds + Machines begeleidt naar eigen zeggen al een twintigtal ‘klanten’ naar een nieuw internetachtervoegsel. Maar de Amerikaanse consultant zou al een groot deel van het binnengehaalde budget opgesoupeerd hebben. Partijen die zwaar geïnvesteerd hebben in mankracht en marketing rond nieuwe TLD’s, komt het water stilaan aan de mond. Het duurt veel te lang.

“Twee jaar geleden werd bedrijven zoals Minds + Machines voorgehouden dat het veel sneller zou gaan”, knikt Larsen. “Dat er nog steeds geen echte datum is waarop de biedingronde kan aftrappen, zorgt voor heel wat frustratie. Het wordt stilaan tijd dat er een beslissing valt. Daarom is de meeting in Brussel zo belangrijk.”

.kopenhagen

Eén van de hot topics in de Europese hoofdstad wordt ongetwijfeld verticale integratie. In Nairobi is er een resolutie gestemd die stelt dat er bij de nieuwe internetachtervoegsels een strikte scheiding moet zijn tussen registry en registrar. Als Google voor een suffix wil gaan, kan de internetgigant met andere woorden niet alles zelf organiseren, maar moet het bedrijf via één of meerdere tussenpersonen werken. Omgekeerd mag een registrar geen aandeel hebben in een registry operator.

De resolutie kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel. “Heel wat registrars hebben een stukje van Afilias in handen, de registry operator achter .info”, aldus nog Ørmen. “Ook de organisatie achter .pro heeft zijn eigen registrar. Van strikte separatie is op dit moment nauwelijks sprake.”

“In Mexico sprak ik met een bedrijfje dat voor .music wilde gaan, en zelf de domeinnamen wilde verkopen”, klinkt het. “Zoals het er nu naar uitziet, zal dat dus niet mogelijk zijn in een eerste fase. Net zoals de registrars die willen participeren in een nieuwe gTLD die plannen voorlopig gedwarsboomd zien.”

Op 19 juni komt de werkgroep rond verticale integratie samen in Brussel. Dat het een verhit debat wordt, staat buiten kijf. “Er gaan stemmen op om brand TLD’s zoals .canon wél toe te staan een registrar uit te baten”, gaat Larsen verder, “net zoals er partijen zijn die vinden dat registries zelf registrar moeten kunnen spelen tot ze de grens van 35.000 domeinnamen bereikt hebben. Dan kunnen ze tenminste al van start gaan.”

Voor Larsen Data zou de strikte separatie geen slechte zaak zijn. “Wij zijn niet van plan om zelf een top level domein te gaan runnen. Daar hebben we geen tijd voor, wij focussen op onze corebusiness. Maar als er een .kopenhagen opduikt, zullen we hem met veel plezier verkopen, dat spreekt.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content