Een jaar geleden tekende Delta Lloyd Life een outsourcingscontract met Cegeka ter waarde van 50 miljoen euro verspreid over 5 jaar. Het ging om het beheer van de datacenter infrastructuur en het management van ongeveer 700 Windows-werkposten, met een overdracht van personeel. Nochtans was EDS/HP toen al leverancier van it-services aan Delta Lloyd Life.
...

Een jaar geleden tekende Delta Lloyd Life een outsourcingscontract met Cegeka ter waarde van 50 miljoen euro verspreid over 5 jaar. Het ging om het beheer van de datacenter infrastructuur en het management van ongeveer 700 Windows-werkposten, met een overdracht van personeel. Nochtans was EDS/HP toen al leverancier van it-services aan Delta Lloyd Life. De eerste fase van het contract handelde over de migratie 'as is' van applicaties tussen de gehoste infrastructuur van Rainbow en EDS, naar de datacenters van Cegeka. Wetende dat de platformen reeds grotendeels gevirtualiseerd waren. "Het ging om zowel een transitie- als transformatiecontract. Momenteel is de transitie nu afgerond en is men vertrokken uit de ex-EDS en Rainbow omgevingen zonder een belangrijk operationeel incident", legt Anne Romagnoli, cio van Delta Lloyd Life uit. En dat terwijl 80% van de applicaties bij Rainbow draaiden. Wat de transformatie betreft, "er is nog wat fine-tuning nodig maar om redenen van security hebben we eerst alles gemigreerd." Anders gezegd: "er is op dit ogenblik helemaal geen probleem met Cegeka." En wat het contract rond de service betreft, "zijn we erg tevreden te kunnen samenwerken met een en dezelfde leverancier voor het geheel van onze infrastructuur. Ons serviceniveau is verbeterd net als de werkprocessen ook op het interne niveau binnen Cegeka." Uiteraard zijn elke vragen tot wijzigingen in het contract gelanceerd, voornamelijk om een sla toe te voegen. Bijvoorbeeld rond mogelijke operationele incidenten in het kader van de nieuwe Solvency II wetgeving die opgelegd wordt rond operationele risico's (en die verplicht om geld te reserveren). Maar in het algemeen is Anne Romagnoli grotendeels tevreden over haar outsourcingspartner Cegeka. Als we haar mogen geloven, laat dit succes zich verklaren door frequente en gestructureerde communicatie tussen de partners, door de "intellectuele flexibiliteit" en het competentieniveau van de verschillende partijen. Ook de transparantie en de "voortdurende wil om te verbeteren na een analyse van beide kanten over mogelijke problemen" zijn positieve punten voor haar. Tegen 2012 zal zonder twijfel een benchmarking gerealiseerd worden om het outsourcingscontract opnieuw te analyseren. Minder om van leverancier te veranderen, maar eerder om de dienstverlening rond de infrastructuur nog verder te verbeteren en de kosten te verlagen. "Het is niet realistisch om te geloven dat het hier om een partnerschap gaat waar de twee partijen niet grotendeels dezelfde belangen hebben. Het is een commerciële relatie waarbij we samen moeten werken om tot een win-win situatie te komen", zegt Anne Romagnoli nog. Cegeka staat overigens op de lijst van potentiële outsourcingskandidaten voor wanneer Delta Lloyd Life overweegt om de ontwikkeling van bepaalde toepassingen verder uit te besteden.[MH]