Een (mobiele) app (laten) maken is één ding. Er het label 'enterprise' op plakken is een andere zaak. "Wie over enterprise apps spreekt, moet het over échte business-apps hebben die toegevoegde waarde creëren, die over de backend van het bedrijf lopen en die mee geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen. Dat is heel wat minder eenvoudig", steekt Olivier Lefèvre, mobile solutions owner bij NRB van wal. "In de apps-markt zien we heel veel spelers. Heel veel kleine spelers ook. Een heel deel zijn marketingbedrijven, een andere groep zijn webbouwers. Maar di...

Een (mobiele) app (laten) maken is één ding. Er het label 'enterprise' op plakken is een andere zaak. "Wie over enterprise apps spreekt, moet het over échte business-apps hebben die toegevoegde waarde creëren, die over de backend van het bedrijf lopen en die mee geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen. Dat is heel wat minder eenvoudig", steekt Olivier Lefèvre, mobile solutions owner bij NRB van wal. "In de apps-markt zien we heel veel spelers. Heel veel kleine spelers ook. Een heel deel zijn marketingbedrijven, een andere groep zijn webbouwers. Maar die hebben vaak onvoldoende kaas gegeten van wat bedrijven nodig hebben", vertelt Lefèvre. Sinds begin 2013 zet NRB daarom in op een partnership met SAP voor een 'managed mobility' platform. Bedrijven hoeven dan niet langer te investeren in een eigen mobiele infrastructuur, maar maken gebruik van de NRB-cloud. De mobiele applicaties kunnen ze dan (laten) ontwikkelen, uitrollen én beheren via het platform. "Wij geloven dat er een sterke nood is aan zo'n 'one-stop-shop' waarvoor we tot op vandaag geen concurrentie op de Belgische markt zien", aldus Lefèvre. Het gaat dan om een volledige begeleiding van de klant: luisteren naar de behoefte, het niveau van maturiteit trachten in te schatten en meedenken met de klant. "Te weinig spelers doen dat nu, maar dat is zo belangrijk. Een enterprise app die bijvoorbeeld imagoversterkend moet werken, is totaal verschillend dan eentje die een bestaand business proces moet vervangen of die voor nieuwe toegevoegde waarde moet zorgen", weet Lefèvre die het voorbeeld van een schoonmaakbedrijf geeft. "We hebben onlangs een oplossing ontwikkeld die inspecteurs toelaat om 'at random' controles te organiseren op de verschillende sites. Dat lijkt eenvoudig, maar die app op de tablet is wel verbonden met de backend van het schoonmaakbedrijf en kan voor volledige reporting achteraf zorgen. Dat is maatwerk, en vult dus een concreet business proces in", aldus nog Lefèvre. NRB focust voornamelijk op grote bedrijven, terwijl de kleinere kmo's dan weer bediend worden via Afelio: een start-up uit Herstal bij Luik waarvan NRB driekwart van de aandelen in handen heeft sinds juli vorig jaar. Afelio ontwerpt en ontwikkelt mobiele en webgebaseerde b2b-oplossingen, die ook voor grotere bedrijven kunnen ingezet worden. De ambitie is ook niet min. Op vijf jaar tijd wil Afelio doorgroeien tot een bedrijf met een vijftigtal medewerkers. "Op kortere termijn, tegen 2015, willen we met 25 à 30 mensen een omzet halen van drie miljoen", zegt Lefèvre. Volgens de mobility-expert is de interesse voor enterprise apps bij Belgische bedrijven al sterk toegenomen, "maar er is nog veel evangelisatie nodig. Nogmaals, een enterprise app moet aan heel wat meer criteria voldoen dan een consumer app". Kristof Van der Stadt