Een online smartphoneshop voor bedrijven

© Getty Images/iStockphoto

Zelf een smartphone kiezen voor het werk? Moet kunnen. Maar wat als honderden of duizenden medewerkers die vraag stellen? Bij SD Worx loopt de aankoop en levering van de toestellen, de support en het management van de simkaarten via een eigen webshop, ontwikkeld en beheerd door Dimension Data.

De medewerkers van HR-dienstverlener SD Worx krijgen een budget dat ze naar wens aan een smartphone kunnen besteden. De webshop die SD Worx daarvoor liet ontwikkelen past binnen het Flexible Income Plan van het bedrijf. De medewerkers kunnen zo zelf de nodige accenten leggen, in functie van wat ze belangrijk vinden: meer loon in geld, of toch liever wat meer legale en extralegale voordelen. Binnen dat plaatje past ook het principe van choose your own device, dat SD Worx intussen al vier jaar toepast. Met de introductie van de webshop wilde het bedrijf daar ook nog een verbeterde employee experience aan toevoegen.

Het juiste evenwicht

De smartphone webshop bevindt zich in het netwerk van SD Worx, maar het is Dimension Data dat instaat voor het beheer. Het project was een gezamenlijk initiatief van de afdelingen HR en IT. “Voor HR lag de nadruk op de betere ondersteuning van de medewerkers en de correcte verwerking van de gekozen toestellen in de loonlijn”, zegt Cathy Geerts, HR director België bij SD Worx. “IT boog zich voornamelijk over de netwerk- en beveiligingsintegratie.” Ook het projectbeheer was in handen van de IT-afdeling van SD Worx. Een stuurgroep met leden van HR, IT en van Dimension Data zorgde voor het uiteindelijke evenwicht tussen employee experience en veiligheid. Wanneer een medewerker van SD Worx via de webshop een smartphone bestelt, ontvangt hij of zij een toestel waarop Dimension Data een beveiligde omgeving heeft geïnstalleerd. De hele verdere ondersteuning heeft SD Worx aan Dimension Data uitbesteed: niet alleen de afhandeling van de bestelling en de levering, maar ook de eerstelijnsondersteuning, de vervanging en herstelling van kapotte toestellen en het beheer van de simkaarten.

Vrijheid, blijheid – en veiligheid

Van de 3.500 medewerkers van SD Worx in Europa – waarvan 1.620 in België – kochten er tot nog toe 508 een toestel aan via het nieuwe systeem. “We werken intussen zeven maanden met het platform”, vertelt Cathy Geerts. “We voeren nu een aantal verbeteringen door om het bestelproces verder te versnellen.” Wanneer een nieuwe medewerker tijdig een smartphone bestelt, ligt het toestel op de eerste werkdag klaar. “We vinden het belangrijk dat onze medewerkers de vrijheid krijgen om het toestel te kiezen waarmee ze willen werken”, vervolgt Geerts. “Tegelijk moeten we natuurlijk ook de veiligheid garanderen. Het platform neemt een last van onze schouders. We zijn er zeker van dat onze medewerkers altijd een veilig toestel ter beschikking hebben en de nodige ondersteuning krijgen van een gespecialiseerde partner.”

Voor Dimension Data is het project bij SD Worx vrij ongewoon. Het bedrijf heeft doorgaans weinig rechtstreeks contact met eindgebruikers, terwijl de medewerkers van SD Worx via de webshop over een directe lijn met Dimension Data beschikken. Daarom hechtte Dimension Data bij de ontwikkeling van het project veel belang aan het nauwe contact met de HR- en IT-afdelingen van SD Worx. Het is een aanpak die Dimension Data blijkbaar bevalt. Het bedrijf liet verstaan dat het in de toekomst wellicht vaker op dit type projecten zal werken.

SD-WORX

Probleem

Choose your own device maakt het lifecycle management van de smartphonevloot van SD Worx behoorlijk complex.

Oplossing

Een eigen smartphonewebshop, ontwikkeld en beheerd door Dimension Data.

Lessons learned

De medewerkers krijgen de flexibiliteit om te werken met het toestel dat ze verkiezen, zonder toegevingen op het vlak van beveiliging.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content