Wie MicroStrategy zegt, denkt meteen aan business intelligence maar dat is volgens Eddy Conjaerts, director mobile solutions Northern Europe bij MicroStrategy, maar deels terecht. "We worden in de markt inderdaad nog als een BI-bedrijf gepercipieerd, maar we positioneren ons de laatste tijd eigenlijk alsmaar meer als een analytics-bedrijf", vertelt Conjaerts.
...

Wie MicroStrategy zegt, denkt meteen aan business intelligence maar dat is volgens Eddy Conjaerts, director mobile solutions Northern Europe bij MicroStrategy, maar deels terecht. "We worden in de markt inderdaad nog als een BI-bedrijf gepercipieerd, maar we positioneren ons de laatste tijd eigenlijk alsmaar meer als een analytics-bedrijf", vertelt Conjaerts. Het Amerikaanse softwarebedrijf komt natuurlijk wel uit de BI-hoek, maar is vastberaden om nu een voortrekkersrol in mobiele technologie te spelen. "We zijn al heel vroeg op die kar gesprongen, en kunnen daar nu de vruchten van plukken", aldus Conjaerts. MicroStrategy kiest daarbij resoluut voor native ondersteuning van de verschillende mobiele platformen: eerst en vooral iOS - MicroStrategy is een grote Apple-klant - en nadien Android. Windows Phone staat op de planning. "Ja, we hebben de moeilijke weg gekozen. Met html5 zou een en ander gemakkelijker geweest zijn, maar konden we bijvoorbeeld geen offline mogelijkheden bieden. Maar daarnaast verwachten mensen die een mobiel device gebruiken toch vooral native apps: zowel voor consumenten- als bedrijfstoepassingen." De ontwikkeling verschilt trouwens enkel in de eindfase, op het device-vlak. Onderliggend wordt zo veel mogelijk hetzelfde platform gebruikt. De lat voor mobile wordt volgen Conjaerts ook alsmaar hoger gelegd door de consumenten-apps. "Dat is zeker geen slechte zaak, maar het maakt wel dat ook voor bedrijfsapps er een stevige user experience moet geboden worden." Nog volgens de man is het duidelijk dat voor mobile bi ondertussen al een nieuw tijdperk aanbreekt. "Vroeger werden rapporten gemobiliseerd. Nu worden processen gemobiliseerd. Dat is een duidelijke trend die niet meer te stoppen is, en die een werkdag er helemaal anders laat uitzien in bijvoorbeeld een salesomgeving maar ook in andere beroepen en sectoren." Maar net omdat je processen gaat mobiliseren, verschilt de werkwijze en aanpak voor quasi ieder bedrijf. "Ik geloof daarom sterk dat maatwerk meer en meer aan de orde is, zeker voor dat deel dat zich specifiek naar de klanten richt. En precies daar willen we met MicroStrategy het verschil maken. SAP, Oracle, Salesforce en dergelijke bieden eerder een 'one size fits all' oplossing die je niet of nauwelijks kan customizen. Die aanpak werkte vroeger misschien, maar volgens mij is dat nu niet meer aan de orde", beweert Conjaerts. "Je ziet die trend ook in de bredere communicatie. We gaan weg van massacommunicatie naar klantensegmenten en uiteindelijk naar een bijna gepersonaliseerde aanpak. En dat in een mobiele omgeving waarin het einde nog lang niet te zien is", besluit Conjaerts. In Belgie telt MicroStrategy een 30-tal klanten, waaronder Takeda (farmasector), Belgacom (enterprise BI-oplossing), Delhaize (mobile management informatie), Coca-Cola (mobile management app), Swift (enterprise bi), Solvay en Sanofi.Kristof Van der Stadt"Vroeger werden rapporten gemobiliseerd. Nu worden processen gemobiliseerd. Dat is een duidelijke trend die niet meer te stoppen is."