Weinig vergaderzalen gezien waar flesjes Duvel en Vedett in de koelkast staan. Wel zo bij Helios-IT in Tremelo. Dat heeft alles te maken met het belang van brouwerij Duvel Moortgat in het ontstaan - in 2001 - van de drankenpoot van de Microsoft Dynamics-specialist, in casu Drink-IT. Het was immers de oplossing die Helios-IT voor Duvel Moortgat bouwde, die uitgroeide tot wat Drink-IT vandaag is.
...

Weinig vergaderzalen gezien waar flesjes Duvel en Vedett in de koelkast staan. Wel zo bij Helios-IT in Tremelo. Dat heeft alles te maken met het belang van brouwerij Duvel Moortgat in het ontstaan - in 2001 - van de drankenpoot van de Microsoft Dynamics-specialist, in casu Drink-IT. Het was immers de oplossing die Helios-IT voor Duvel Moortgat bouwde, die uitgroeide tot wat Drink-IT vandaag is. Drink-IT is één van de drie business units binnen Helios-IT, dat in december werd overgenomen door het Deense Norriq. Ruim de helft van de totale omzet (9,2 miljoen euro in 2007) haalt het bedrijf uit standaard erp- en crm-implementaties. Voorts is er een business unit voor de automobielindustrie, waarbij Helios-IT optreedt als value added reseller (var) voor een Duitse Microsoft Dynamics NAV-oplossing, Incadea. Die is goed voor 28 procent van de omzet. Drink-IT, een volledig eigen erp-ontwikkeling op basis van Microsoft Dynamics, telt zelf voor 15 procent van de omzet. 15 procent, is dat wel strategisch? "Het is een ander businessmodel", weet Wim Verwaest, partner account manager Drink Solutions bij Helios-IT. "Wij leveren voornamelijk de licentie en hebben internationale partners die het product voor ons implementeren. In België halen we daarbij ook de omzet van de services. Met andere woorden: de toegevoegde waarde is wel groter, maar omzetgewijs is het aandeel minder groot." Toch durft Verwaest spreken van "het grootste potentieel van de groep". "Ik verwacht zelf dat we met Drink-IT op een jaar tijd naar 25 tot 30 procent van de totale omzet van Helios-IT kunnen gaan." Zoals vermeld was Duvel destijds de 'trigger' om Drink-IT in de markt te zetten. "Wij waren een organisatie van 10 mensen en hadden weinig kennis van die markt", legt Verwaest uit. "Bij Duvel hebben we Drink-IT opgebouwd. Dingen die eigen zijn aan de sector - accijnzen, complexe kortingen, leeggoed - hebben we daar leren kennen. We zijn gelukkig zo slim geweest om de oplossing niet louter als maatwerk bij Duvel te laten staan, want we zagen dat er nog geen verticale oplossing was in de drankensector. Daarom zijn we blijven investeren in de productontwikkeling voor Drink-IT." "Na Duvel hebben we naar potentiële nieuwe klanten geluisterd en stelselmatig elementen toegevoegd", gaat Verwaest verder. "Zo zijn we tot een oplossing gekomen, waarbij we voor specifieke erp-elementen rond de 90 à 95 procent van de standaardbehoeften kunnen dekken." Het huidige Drink-IT pakket heeft zo 9 modules gekregen. De drie eerste, 'accijnzen', 'leeggoedopvolging' en 'kortingen en promoties', vormen de harde kern van de oplossing. "De specifieke accijnsadministratie van de sector zit meestal niet in een standaard erp-oplossing, idem dito voor de complexe kortingstructuren. Wij hebben die erin verwerkt. Ook het beheer van leeggoed is essentieel, want dat vertegenwoordigt een significante waarde bij drankbedrijven." Die basis wordt uitgebreid met modules voor telesales, logistieke afhandeling, kassabeheer, eigendombeheer, kwaliteitsbeheer en (process) manufacturing. "Momenteel investeren we ook in business intelligence en reporting. Want, zo horen we soms, it eats like an elephant but it shits like a mouse. Klanten vinden het niet alleen belangrijk dat je veel kan invoeren in een applicatie, maar willen ook dat er iets uitkomt." "Eind 2005 moesten we concluderen dat de Belgische markt niet groot genoeg was. Om te overleven in de drankensector moesten we internationaal gaan." Met succes, zo blijkt: Drink-IT is nu aanwezig in 19 landen, in 6 talen, en telt zo'n 850 gebruikers bij 35 klanten. "We willen in een periode van 5 jaar 100 implementaties gerealiseerd hebben", aldus nog Verwaest. In 8 op de 10 gevallen gaat het om brouwerijen, maar in ook de alcoholische industrie (cider, wijn, ...) en de drankengroothandel is Drink-IT aanwezig. De meeste klanten worden bediend via partners, veelal Dynamics-specialisten zoals Helios-IT zelf. "Omdat wij op zulk een kleine markt zitten, heeft het geen zin om in één land 4 of 5 partners te hebben. We hebben liever een sterk partnership met 1 partner dan een complexe en ondoorzichtige situatie voor de markt." Bij de klanten zitten ook mooie namen als Heineken en Carlsberg (zie ook nieuwsartikel pagina 4), via enkele lokale filialen van die multinationals. "Voor internationale organisaties richten we ons op het 'hub & spoke'-model, waarbij op corporate niveau SAP wordt geïmplementeerd maar bij de filialen SAP als 'overkill' wordt beschouwd, niet alleen functioneel maar ook budgettair. Dan komen wij op de proppen." Maar nog geen Inbev dus? "Tja, zij zijn wereldwijd SAP-minded. In een organisatie van die omvang waait om de zoveel jaar een andere wind. Nu is dat SAP, mogelijk is dat over enkele jaren anders. Maar het is inderdaad jammer dat we nu voor sommige meetings naar Kopenhagen gaan en het inmiddels in onze achtertuin moeilijk is voor ons." Stefan Grommen