Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

320 feestjes werden er georganiseerd bij de lancering van Drupal 7, in 120 verschillende landen. Sinds bekend raakte dat het Witte Huis overgestapt is op het content management systeem van onze landgenoot, gaat het ongemeen hard. Het succesrecept? “Drupal is flexibel en goedkoop”, verklapt Dries Buytaert.

Hoewel Gartner meent te weten dat de content management markt ook in de komende jaren gedomineerd zal worden door traditionele spelers als IBM, HP, Oracle en Microsoft, is het momenteel vooral het open source alternatief Drupal dat de wind in de zeilen heeft. Dat de software die Dries Buytaert ontwikkelde als student zo mooi inspeelt op het hele web 2.0-gebeuren, is daar niet vreemd aan.

“Drupal is ontstaan uit een berichtensysteem dat ik voor mezelf heb geschreven”, aldus de naar de VS uitgeweken Vlaming. “Er is dus altijd een ‘sociale’ invalshoek geweest, dat zit mee in het dna van Drupal. De eerste versie had in 2001 al blogging tools en rss-functionaliteit. We waren onze tijd ver vooruit, maar daar heeft nooit een strategie achter gezeten.”

Intussen is de 2.0-hype overgewaaid, maar de sociale elementen zijn gebleven. “Het internet is nu eenmaal gemaakt voor tweewegscommunicatie”, klinkt het. “En als social aan belang zou inboeten, dan passen we ons wel aan. Bedrijven zoals WordPress en Joomla leveren kant en klare oplossingen, maar met het framework van Drupal kan je veel breder gaan. Van intranetten met honderdduizenden gebruikers tot e-commerce sites en e-learning tools: de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Dé grote trend op dit moment is commoditisering. “De platformen moeten steeds toegankelijker gemaakt worden, en wat dat betreft zijn er nog grote verschillen. Ook wij kunnen beter op het vlak van usability, al denk ik dat we met Drupal 7 een belangrijke stap in de goede richting hebben gezet, zeker als je gaat vergelijken met de grote en logge commerciële content management systemen.”

“De snelheid waarmee onze ‘gemeenschap’ innoveert, kan je sowieso niet vergelijken met de innovatiegraad binnen een traditionele organisatie. Anderzijds winnen we natuurlijk ook op basis van licentiekosten: die zijn er immers niet. We vervangen nu vaak systemen in bedrijven die honderdduizenden euro’s per jaar moesten betalen aan licentiekosten alleen.”

Maar wat als de open source gemeenschap moe wordt? Wie gaat dat dan opvangen? “De vraag is terecht, maar wij zien absoluut nog geen tekenen van moeheid, wel integendeel. Er komen steeds meer mensen naar onze conferenties, en de groep ontwikkelaars groeit nog dagelijks. Het interessante is dat de meeste mensen die aan Drupal werken, er ook hun geld mee verdienen. Ik maak me daar niet te veel zorgen over.”

Naar de toekomst toe verwacht de ceo van Acquia (het Amerikaanse dienstenbedrijf rond Drupal dat Buytaert drie jaar geleden oprichtte, en dat in totaal al 23,5 miljoen dollar ophaalde bij verschillende durfkapitalisten) vooral veel van mobile. “Die wereld gaat blijven groeien, en content management systemen moeten daar vlot mee overweg kunnen. Ook hier is er nog werk aan de winkel. Daarnaast zal de commoditisering zich verder doorzetten. En zal usability dus erg belangrijk blijven.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content