Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

“Technologische innovatie is belangrijk, maar het heeft geen zin om altijd haantje de voorste te willen spelen”, vertelt Philip Du Bois tijdens zijn eerste interview als algemeen directeur van DNS.be. “Voor mij is het belangrijker dat we de Belgische internetmarkt stimuleren.”

DNS.be heeft een woelig jaar achter de rug. Op enkele maanden tijd vertrok zowat het hele managementteam bij de Belgische domeinbeheerder, uit onvrede met een rist gecontesteerde beslissingen van de Raad van Bestuur. Na de korte doortocht van ‘interim-manager’ Jo Van Gorp is het nu aan Philip Du Bois om DNS.be terug op de rails te zetten, en om de rust te doen weerkeren op de Leuvense Philipssite.

Du Bois was tot voor kort telecomadviseur op het kabinet van Minister Vincent van Quickenborne, en deelde in een vorig leven de lakens uit als marketingdirecteur bij Telenet. Hij beseft dus als geen ander dat het problematisch is wanneer .be in de top vijf van de meest misbruikte landencodes staat.

“Het duurt veel te lang voor een .be domein uit de lucht gehaald kan worden”, aldus Du Bois. “Al hebben we enkele weken geleden een ‘fast track’ geïntroduceerd om iets te doen aan dit probleem. Zo passeren we niet meer langs de magistratuur, en schíeten we nu voor dat we vragen beginnen te stellen. Alle recente registraties worden manueel gecheckt, en op basis van internationale lijstjes kunnen we de verdachte domeinen er zo uithalen. Op nog geen maand tijd hebben we al meer dan 20 sites geblokkeerd.”

De lage prijs is ook één van de redenen waarom phishers aangetrokken worden door de Belgische country code. Een .be verandert voor minder dan 3 euro al van eigenaar. Volume primeert op veiligheid, heet het.

“Dat is één van de punten waar ik het al uitvoerig over gehad heb met de Raad van Bestuur”, knikt Du Bois. “Het is leuk dat je kan zeggen dat je de kaap van één miljoen domeinnamen gepasseerd bent, maar dat mag geen prioriteit zijn. Ik denk dat de Raad dat ook beseft.”

In die Raad zetelen trouwens zowel ISPA als Beltug. Zelf heeft Du Bois een Telenet-achtergrond, terwijl de nieuwe operations manager Chris Peetersmans bijna een kwarteeuw op de Belgacom-payroll stond. De directeur benadrukt ook keer op keer dat hij de banden wil aanhalen met de agenten. Wordt DNS.be voortaan gestuurd door de verkopers van domeinnamen?

“Ik wil absoluut niet de advocaat van de agenten worden”, benadrukt Du Bois. “Maar zij hebben wel voeling met de markt, en weten wat er leeft bij de eindgebruiker. Die input kunnen we gebruiken. Het is trouwens niet omdat je een vzw bent, dat je niet commercieel mag denken. We moeten met andere woorden de gulden middenweg volgen.”

Internetextensies

Anno 2010 zijn heel wat van de traditionele operatoren er op uit om hun blikveld te verruimen. Ze kijken daarbij nadrukkelijk naar de komst van de nieuwe internetextensies, waar ze hand en spandiensten kunnen verstrekken op technisch niveau. Ook binnen DNS.be waren er zulke plannen, maar ze stuitten op een njet van de Raad van Bestuur. Met als gevolg dat een rist sleutelfiguren het voor bekeken hield, en het nieuwe bedrijfje Sensirius uit de grond stampte.

“De mensen van Sensirius willen internationaal actief zijn, en die piste hebben we bij DNS.be inderdaad verlaten. Toch zullen ook wij ons opwerpen als backend provider voor nieuwe extensies. Maar dan kijk ik vooral in de richting van een .vla of een .gent.”

“Voor mij is het belangrijk dat we naast het uitbaten van de .be ook het internetgebruik in België stimuleren. Daar wil ik op focussen in de komende jaren. Zo gaan we nog voor het jaareinde een bewustwordingscampagne lanceren naar gezinnen en kleine zelfstandigen toe.”

Moet het geld van DNS.be dan echt naar marketing en liefdadigheid gaan, terwijl innovatieve projecten rond bijvoorbeeld DNSSEC te duur bevonden worden? “Ik wil toch sterk ontkrachten dat er geen geld meer zou beschikbaar zijn voor innovatie”, besluit de directeur. “We gaan dat luik zeker niet verwaarlozen. Onze infrastructuur mag geen vijf minuten plat gaan. Veiligheid en continuïteit blijft onze voornaamste prioriteit.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content