Maar laat het duidelijk zijn dat dit geen bepalende factor was in de definitieve keuze tussen drie kandidaten die elk - stuk voor stuk - al een bijzonder mooi palmares van awards bij elkaar hebben gewonnen. Alle drie hebben ze in hun bedrijven of organisaties een beduidende rol gespeeld in de verbetering en optimalisatie van de totale werking. Voor Sabine Everaet spreekt uiteindelijk de verwezen- lijkingen die ze zelfs wereldwijd heeft klaargespeeld, en haar sterke positie in een Amerikaans bedrijf - vaak niet de makkelijkste omgeving om stand te houden.
...

Maar laat het duidelijk zijn dat dit geen bepalende factor was in de definitieve keuze tussen drie kandidaten die elk - stuk voor stuk - al een bijzonder mooi palmares van awards bij elkaar hebben gewonnen. Alle drie hebben ze in hun bedrijven of organisaties een beduidende rol gespeeld in de verbetering en optimalisatie van de totale werking. Voor Sabine Everaet spreekt uiteindelijk de verwezen- lijkingen die ze zelfs wereldwijd heeft klaargespeeld, en haar sterke positie in een Amerikaans bedrijf - vaak niet de makkelijkste omgeving om stand te houden. Op zijn beurt was ook de 'ICT Manager of the Year'-contest - de negentiende in de reeks -dit jaar een levendige strijd. Na de eerste beoordeling van de inzendingen werden nog vijf projecten weerhouden, op basis waarvan werd besloten om twee managers te lauweren als respectievelijk 'ICT Manager of the Year - Large Organisations' en 'ICT Manager of the Year - SMB'. In beide categorieën was de strijd levendig, want hoewel klein in aantal, waren de projecten dit jaar van hoge kwaliteit en bijzonder verscheiden van aard. Voor de 'large organisations' hadden we zelfs met 'veteranen' te maken, aangezien beide kandidaten al eerder aan de contest hadden deelgenomen. TVH's Kalman Tiboldi sleepte in 2004 zelfs de titel in de wacht. Dit jaar was de strijd weer 'hevig', want beide projecten hadden mooie aspecten. Zo excelleerde het project van Kalman Tiboldi bij TVH in de diepgaande integratie van de pakhuisdiensten met de andere processen binnen TVH om tot een krachtig, wereldwijd 'just-in-time' distributiesysteem te komen, met uitgebreide en continue monitoring en feedback-voorzieningen. Bij de Recordbank wist Louis Mahy de bestaande bancaire kerntoepassingen met behulp van een open soa-laag over verschillende kanalen ter beschikking te stellen van de klanten bij het netwerk van onafhankelijke agenten. Bij de kleine en middelgrote bedrijven was de strijd zelfs nog intenser, met haast overwerk voor de jury (wegens ex-aequo's). Bij Lampiris slaagde Vincent Keunen er als cio in om de ict-ondersteuning van een energieleverancier in volle groei te hernieuwen, zonder de huidige werking te verstoren. En dat terwijl het bedrijf ook over de grenzen heen, in Frankrijk activiteiten opstartte. Zijn project steunde sterk op webdiensten en dat kan ook gezegd van het project van Bram Wiercx, bij het Vlaams Steunpunt voor Cultureel Erfgoed. Opmerkelijk hierbij is dat zijn project eigenlijk niet een 'klassiek' afgerond en geslaagd project is, zoals normalerwijze in deze 'contest' aan de bak komt. Nee, in wezen ontwikkelde hij een concept van 'collection as a service' dat hij aan organisaties als musea en verenigingen kan voorstellen. Hij kan hen adviseren, waarna het wel aan de organisaties is om te beslissen wat ze doen. Een mooi voorbeeld van open software en 'community'! Het derde project in de SMB-categorie was eveneens sterk, met Plastiflex en zijn ict-manager Patrick Taels, als middelgroot bedrijf die op hun gebied tot de wereldspelers behoren. Zijn bi-project wist uiteindelijk veel verder de werking van het bedrijf - op verschillende continenten, met verschillende culturen en scherpe klanten - voorbij de oorspronkelijke doelstelling te verbeteren. Kortom, slechts twee ict-manager laureaten dit jaar, omdat er nu eenmaal maar twee titels te vergeven waren. Maar alle deelnemers aan de eindronde waren hiermee dit jaar al echte winnaars, en op de volgende pagina's stellen we u de projecten ook uitgebreid voor.Guy Kindermans