Het Gentse high-techbedrijf Sigasi bood zijn ontwikkelomgeving voor het ontwerp van digitale schakelingen tot voor kort enkel aan onder een jaarlijkse licentie die updates en support omvatte. Daar komt nu verandering in.

De start-up begon vanuit hun eigen situatie, legt ceo Philippe Faes uit: ‘Wij maken zelf veel gebruik van software-as-a-service, waarbij we per maand of per jaar betalen zonder grote investeringen. Als jong en flexibel bedrijf leek ons dat ook goed om onze klanten op deze manier aan te spreken. Wie weet hebben ze immers volgend jaar andere noden? Bovendien bleef de licentiekost zo laag genoeg voor aankopen via kredietkaart of PayPal.’ Verscheidene klanten vroegen echter naar een eeuwige licentie: ‘Eén van de redenen is dat ze hun budget voor software elk jaar opnieuw moeten aanvragen aan hun overste, en dus ook elk jaar dit opnieuw moeten verdedigen en hierover moeten onderhandelen. Als ze hun slag dan niet thuishalen, kunnen ze niet verder. Hebben ze daarentegen al een eeuwige licentie, dan kunnen ze de software nog wel gebruiken, ook al wordt het budget voor het onderhoudscontract afgewezen.’

Ook voor Sigasi zelf is de eeuwige licentie op dit moment interessant. De kost hiervan ligt immers drie keer zo hoog als die van de jaarlijkse licentie, aldus Faes: ‘Een klant die op een eeuwige licentie intekent, bezorgt ons eigenlijk nu al de inkomsten van de komende drie jaar. In de groeifase waarin we nu als high-tech starter zitten zijn die extra inkomsten heel interessant.’

Naar pay-as-you-go

Filip Goos, managing director van Cheops Technology, ziet in het algemeen juist een evolutie van de markt naar een kleinere initiële kost en meer pay-as-you-go: ‘Veel klanten willen it eerder als een operationele kost zien dan een investering. Bedrijven als Microsoft, CA, Citrix en VMware neigen daarom tegenwoordig meer naar service provider license agreements, waarbij op maandbasis nagegaan wordt hoeveel licenties de klant nodig heeft en hij enkel daarvoor betaalt.’

Ook Serge Wyns, software business unit manager bij Computacenter, waarschuwt voor een risico bij het aanbieden van eeuwige licenties: ‘Nieuwe klanten binnenhalen is moeilijker dan bestaande klanten houden. Op korte termijn kan Sigasi dus wel heel wat inkomsten binnenhalen met de eeuwige licenties, maar als na enkele jaren de verzadiging van het aantal klanten is opgetreden, kan dat voor een dip in de inkomsten zorgen.’ Sigasi’s concurrenten, de grote eda-bedrijven (Electronic Design Automation), zijn dan ook naar jaarlijkse licenties aan het opschuiven om zo een recurrente inkomensstroom te genereren.

Koen Vervloesem

” Wij maken zelf veel gebruik van ‘Software-as-a-Service’.”PHILIPPE FAES, ceo van Sigasi

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content