Devoteam Telecom & Media focust zijn innovatieactiviteiten op telecomnetwerken, netwerkmanagement, bedrijfsinformatiemanagement, IPTV (onder meer Belgacom is klant), en 'rich media communication applications'. Daarmee zet Devoteam Telecom & Media zich in de sector van de typische broadcasters. Het nog relatief nieuwe bedrijf is ontstaan uit de samenvoeging van de Belgische R&D-activiteiten van Nokia Siemens Networks met de businessintegrator Expanded Media. In totaal telt Devoteam Telecom & Media zo'n 170 mensen waarvan een flink deel overgekomen zijn van Nokia Siemens Networks. "Na het samengaan van de netwerkafdelingen van Nokia en Siemens, had men daar in totaal meer dan 40 R&D-centers", zegt Jan Dillis, R&D Manager van Devoteam Telecom & Media. "Dat was te veel en dus besloten ze er om een aantal - waaronder die in Herentals - ...

Devoteam Telecom & Media focust zijn innovatieactiviteiten op telecomnetwerken, netwerkmanagement, bedrijfsinformatiemanagement, IPTV (onder meer Belgacom is klant), en 'rich media communication applications'. Daarmee zet Devoteam Telecom & Media zich in de sector van de typische broadcasters. Het nog relatief nieuwe bedrijf is ontstaan uit de samenvoeging van de Belgische R&D-activiteiten van Nokia Siemens Networks met de businessintegrator Expanded Media. In totaal telt Devoteam Telecom & Media zo'n 170 mensen waarvan een flink deel overgekomen zijn van Nokia Siemens Networks. "Na het samengaan van de netwerkafdelingen van Nokia en Siemens, had men daar in totaal meer dan 40 R&D-centers", zegt Jan Dillis, R&D Manager van Devoteam Telecom & Media. "Dat was te veel en dus besloten ze er om een aantal - waaronder die in Herentals - te verkopen. Dus ondanks dat we een nieuw bedrijf zijn, kunnen we wel terugbuigen op een rijke R&D-expertise", blikt Jan Dillis even terug in de geschiedenis. "Vroeger - ik spreek dan over 10 à 15 jaar geleden - was er natuurlijk meer dan geld genoeg voor de R&D-afdelingen. De laatste jaren hebben we echter altijd goed moeten kunnen aantonen dat er op korte termijn een business return was." Volgens Jan is het essentieel dat een bedrijf langs de ene kant de de vinger aan de pols houdt van wat er in de markt gebeurt, maar ook zélf aan innovatie doet. "Je moet weten wat de behoeften van eindgebruikers en klanten precies zijn, wat nieuwe technologieën of trends zijn die naar voren komen, maar eigen innoverende technologie is even belangrijk. Want als je dat niet doet, dan kun je onmogelijk inschatten hoe belangrijk bepaalde evoluties in de markt precies zijn." "Maar ook om serieus genomen te worden door de anderen", vult Arnold De Ploey, sales & business development manager aan. "Als je zelf niets concreet in handen hebt om een gesprek aan te knopen, dan loop je ook maar verloren." Iets wat Jan Dillis meteen beaamt: "Een proof of concept of iets dergelijks is bijna noodzakelijk wil je als een volwaardige potentiële partner kunnen worden beschouwd ." Een van de naar eigen zeggen succesvolle projecten, is bijvoorbeeld SCRIMS wat staat voor Smart Cross-Industry Management Solution. SCRIMS is ontstaan vanuit een klantenproject. In 2003 zat de VRT met een probleem. "Hun network management systeem was eigenlijk uit elkaar aan het vallen", legt product manager Patrick Kusseneers uit. Hun toenmalige oplossing bestond uit drie delen, en ze wilden liever naar één geïntegreerd systeem. Op een bepaald moment kwam bij het toenmalige Siemens de vraag om een voorstudie te doen op basis van standaardsystemen. "We zijn toen als integrator samen met een aantal andere grote spelers uit de it-wereld vruchteloos op zoek gegaan naar zo'n standaardpakket", zegt Patrick. Vanuit die wetenschap is er een project opgestart. "Wat er duidelijk ontbrak in de markt was de mogelijkheid om ip-netwerken te laten integreren met transmissieapparatuur. Ook het visualiseren ervan via een browser hebben we daarin opgenomen, via webtechnologie zoals XML en Ajax. Alles werd geschreven in Java, zodat het platformonafhankelijk bleef", klinkt het uit de mond van Patrick. Dat VRT-project heeft uiteindelijk van 2003 tot 2007 gelopen. Van daaruit is in 2005 het innovatieproject SCRIMS gegroeid. De doelgroep? "De C van SCRIMS zegt het allemaal: cross-industry. De broadcast-sector is een mooi voorbeeld van waar naast een heleboel zend- en transmissietechnologie en analoge apparatuur ook steeds meer digitale apparatuur gebruikt wordt en waarbij er verlangd wordt dat alles in één netwerk zit. In zo'n omgeving is SCRIMS uniek, omdat we gewoon de enige zijn die die integratie kunnen doen. SCADA is dan bijvoorbeeld wel goed voor de zendstations, maar kan bij wijze van spreken niet eens met een Cisco-router overweg. En omgekeerd: de traditionele telecomspelers zijn uitstekend geplaatst voor ip-netwerken, maar vraag hen niet om ook satellietgrondstations of airco-systemen op te nemen in hun netwerk. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat elke markt waarvoor de grote spelers géén kant-en-klare oplossing hebben, onze markt is", besluit Patrick Kusseneers.zKristof Van der Stadt