Het gemeenschapsgevoel in onze samenleving is aan het afnemen, waardoor de vervreemding toeneemt. We weten niet meer wat er in onze buurt gebeurt, terwijl het toch vooral het nieuws van dichtbij is dat ons interesseert. Bovendien gebeurt de communicatie tussen burger en bestuur nog teveel top-down en heeft een niet onbelangrijk deel van de bevolking geen internetaansluiting om interactief met zijn bestuur te communiceren. Zo beschrijft gedelegeerd bestuurder Christophe Vermeyen van BeMedia de situatie in heel wat gemeenten. "Wat wij voorstellen is om d...

Het gemeenschapsgevoel in onze samenleving is aan het afnemen, waardoor de vervreemding toeneemt. We weten niet meer wat er in onze buurt gebeurt, terwijl het toch vooral het nieuws van dichtbij is dat ons interesseert. Bovendien gebeurt de communicatie tussen burger en bestuur nog teveel top-down en heeft een niet onbelangrijk deel van de bevolking geen internetaansluiting om interactief met zijn bestuur te communiceren. Zo beschrijft gedelegeerd bestuurder Christophe Vermeyen van BeMedia de situatie in heel wat gemeenten. "Wat wij voorstellen is om daarvoor digitale televisie in te zetten, dat goed ingeburgerd is maar nu nog nauwelijks gebruikt wordt als medium tussen burger en bestuur." Het project Onze TV van BeMedia wil elke stad of gemeente in Vlaanderen de mogelijkheid bieden om haar eigen interactieve tv-kanaal op te zetten. Voor wie nog niet digitaal kijkt, zal de website van Onze TV een oplossing bieden waar elke inwoner een spiegelversie van het tv-kanaal vindt. Onze TV spiegelt zich aan het succes van het televisieprogramma Fata Morgana op Eén, dat in Vlaanderen al vijf jaar heel wat mensen mobiliseert. "We bieden aan de inwoners van gemeenten een iDTV-platform om hun eigen buurt in de verf te zetten, bijvoorbeeld door activiteiten van hun vereniging, school of sportclub te filmen en te delen. En voor het bestuur van de gemeenten is het een communicatiemiddel om beleidsbeslissingen uiteen te zetten en hun activiteiten aan te kondigen. Er zijn ook mogelijkheden voor polls, bijvoorbeeld 'Wat vindt u van ons nieuwe stadsplein?'. We willen zo de digitale kloof dichten, de sociale cohesie bevorderen en de betrokkenheid in een gemeente of stad vergroten," gaat Vermeyen verder. Momenteel is Onze TV actief in de proefgemeente Zoersel. Daarnaast zijn er gesprekken met vijftien gemeenten, die na het proefproject ook van start zullen gaan. BeMedia voert het project Onze TV uit in samenwerking met VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en Telenet. Op termijn zal ook Belgacom TV instappen in het project. Volgens Vermeyen gaat het om een betaalbare oplossing: "De stad of gemeente neemt een licentie op het platform met een aantal modules die ze naar believen kunnen invullen. Elke gemeente ontvangt hiervoor een offerte op maat. Ze kan er ook inkomsten uit halen door lokale handelaars te laten adverteren en bepaalde diensten kunnen met een betaalmodel aan de burgers worden aangeboden." In de jaarlijkse prijs is ook ondersteuning inbegrepen, zoals het formatteren van de gemeentelijke informatie, opleiding en handleidingen, en een helpdesk. De gemeente kan bepaalde taken ook naar BeMedia outsourcen. Onze TV is bovendien een open platform, waardoor applicatiebouwers speciale modules kunnen aanmaken voor de gemeentelijke tv. Koen Vervloesem