De energiecrisis, de oplopende kosten voor vliegtuigreizen, het groene thema en de balans werk-privé: verkoopsargumenten genoeg voor videoconferenties. Iedereen lijkt het er ook over eens dat de markt groeiende is. Maar is er wel plaats voor een nieuwkomer tussen ronkende namen als Cisco, Polycom en Tandberg?
...

De energiecrisis, de oplopende kosten voor vliegtuigreizen, het groene thema en de balans werk-privé: verkoopsargumenten genoeg voor videoconferenties. Iedereen lijkt het er ook over eens dat de markt groeiende is. Maar is er wel plaats voor een nieuwkomer tussen ronkende namen als Cisco, Polycom en Tandberg? Heel wat verschaffers van risicokapitaal menen alvast van wel: LifeSize slaagde er onlangs nog in om 80 miljoen euro op te halen bij investeerders zoals NorthWest Venture Partners, Redpoint Ventures en Lehman Brothers. Dat het management van LifeSize veel weg heeft van een club van oudgedienden uit de video-industrie, zal daar ongetwijfeld voor iets tussen zitten. Ceo en oprichter Craig Malloy verdiende eerder al zijn sporen bij ViaVideo, dat na een startup-fase opgekocht werd door Polycom. Bij Polycom schopte hij het tot senior vice-president en leidde hij er vier jaar lang de afdeling videocommunicatie. Maar ook de cfo werkte eerder al bij Polycom, en andere vice-presidents kunnen ronkende referenties als Avid, AMD en Dell voorleggen. LifeSize wil zich differentiëren door alleen maar high definition systemen te verkopen. "We willen zo goed mogelijke beeldkwaliteit leveren, die zo min mogelijk bandbreedte verbruikt", zegt Benelux salesmanager Stefan Van Hoof. "En daarmee hanteren we een businessmodel dat eigenlijk haaks staat op dat van de grote jongens zoals Cisco. Videoconferencing is bij hen een middel om het verbruik van bandbreedte de hoogte in te jagen en op die manier de verkoop van switches en dergelijke weer aan te zwengelen. Cisco wil gewoon ipt verkopen", aldus Stefan Van Hoof. Nog volgens Van Hoof moeten we af van het beeld dat videoconferenties alleen thuishoren in de boardroom. "De trend is net om videoconferenties naar de desktop te brengen", klinkt het. Het basissysteem bij LifeSize heeft voldoende aan een symmetrische 1 Mbps dsl-lijn om volwaardige FullHD-kwaliteit te leveren. Wil je drie gelijktijdige connecties, dan heb je een sdsl-lijn van 3 Mbps nodig. "Bij Cisco heb je voor dezelfde beeldkwaliteit al 15 Mbps nodig", argumenteert Van Hoof. De nodige schermen levert LifeSize standaard overigens niét mee: "om de prijszetting zo laag mogelijk te houden, maar ook om de klant de vrije keuze te laten in schermgrootte en merk", legt Van Hoof uit, die aangeeft dat hij erg veel potentieel ziet in de Belgische kmo-markt. Distributeur Go Telecom (Diegem) is de verkoopspartner van LifeSize. Er zouden ook al gesprekken met integratoren lopen. Kristof Van der Stadt