We zien een atypisch profiel bij Erick Cuvelier, die diverse marketingfuncties heeft vervuld bij Mobistar, voordat hij aan het hoofd kwam te staan van de designgroep van moederbedrijf Orange in Frankrijk, en in april 2012 terugkwam als chief information officer bij Mobistar. "Ik heb altijd gewerkt met oog voor de voordelen voor de organisatie en de klant", aldus Cuvelier. Hij verduidelijkt dat de klant door marketing wordt gezien als een menselijk wezen en door it als een interface en een gebruiker. "Ik heb altijd voorrang verleend aan wat ik wilde doen en niet per se aan wat ik kon doen. In het begin van mijn carrière heb ik veel horizontaal gewerkt...

We zien een atypisch profiel bij Erick Cuvelier, die diverse marketingfuncties heeft vervuld bij Mobistar, voordat hij aan het hoofd kwam te staan van de designgroep van moederbedrijf Orange in Frankrijk, en in april 2012 terugkwam als chief information officer bij Mobistar. "Ik heb altijd gewerkt met oog voor de voordelen voor de organisatie en de klant", aldus Cuvelier. Hij verduidelijkt dat de klant door marketing wordt gezien als een menselijk wezen en door it als een interface en een gebruiker. "Ik heb altijd voorrang verleend aan wat ik wilde doen en niet per se aan wat ik kon doen. In het begin van mijn carrière heb ik veel horizontaal gewerkt en niet zozeer hiërarchisch." Nu hij aan het hoofd van it staat bij Mobistar, in het kader van een uitgebreid omvormingsprogramma dat in 2012 van start ging, wijst hij erop dat it voortaan verspreid moet worden in de organisatie en de business beter moet begrijpen. "We moeten overstappen van een ontwikkelingsmodus naar een configuratiefunctie. Dit is een fundamentele tendens die door cloud nog versterkt zal worden. Niet vertrekken vanaf een leeg blad, maar vanaf templates, want snelheid is tegenwoordig van groot belang." Maar zonder snelheid te verwarren met haast, in een maatschappij waar alles altijd en overal beschikbaar lijkt te zijn. En zonder het belang van techniek te onderschatten. "Morgen staan de technologie-experts ongetwijfeld bij de leveranciers. Ook al geeft cloud de indruk dat het allemaal zo gemakkelijk gaat, mogen we niet over het hoofd zien hoe belangrijk de integratie is met wat er al bestaat in de organisatie." Wat wordt dan de nieuwe rol van it en de cio? "We moeten eerst de businessteams en it-teams mixen en tegelijk voor een goed evenwicht tussen de competenties zorgen. Bij Mobistar zijn ze ongeveer fifty/fifty verdeeld tussen it-technici en mensen van de business, en sommigen stappen over van it naar business en omgekeerd. Ik raad jongeren trouwens aan om de start van hun carrière aan te grijpen om een zo breed mogelijke visie van het bedrijf te krijgen." Erick Cuvelier benadrukt nog dat it een plaats moet krijgen op het hoogste niveau van de organisatie, namelijk in het uitvoerend comité. "We moeten it dicht bij de ceo brengen. Het is belangrijk dat it deel uitmaakt van het uitvoerend comité." Als we hem vragen hoe iemand van marketing cio kan worden, luidt zijn antwoord: "Ik probeer altijd goed te achterhalen waarom een bepaald proces wordt uitgevoerd, maar niet zozeer hoe de uitvoering zelf in elkaar zit. Ik ben dus niet nauw betrokken bij de zuiver technologische keuzes. Dat geeft de teams trouwens meer verantwoordelijkheidsbesef en meer bewegingsvrijheid, wat over het algemeen wordt gewaardeerd." En hij gaat nog verder: "It en de cio moeten trots zijn op wat ze doen en bereid zijn daar uitleg over geven. Meer communiceren dus, want it komt vaak pas ter sprake wanneer het spaak loopt. Je moet weten dat we zowat 8.000 change requests per jaar beheren in het kader van 150 projecten, en dat we 50.000 interne oproepen beantwoorden met onze helpdesk." Ook "is er een sterk governancemodel nodig dat door iedereen aanvaard wordt, met een gecentraliseerd beheer van de businessprojecten." Marc Husquinet"Het is belangrijk dat it deel uitmaakt van het uitvoerend comité."