Eigenlijk is het erg dat we op een punt gekomen zijn dat een morele kijk op technologie en ethisch handelen, met respect voor elkaars waarden, normen, en privacy, nu ineens een trend is. Niet dat het geen goede zaak is uiteraard. Het zou alleen nog veel mooier zijn als ethiek een inherent onderdeel van het zakenleven werd. Maar goed, de wereld is wat ze is, en zo is het dus nu een trend in de technologiewereld, als we de analisten en experten mogen geloven.
...

Eigenlijk is het erg dat we op een punt gekomen zijn dat een morele kijk op technologie en ethisch handelen, met respect voor elkaars waarden, normen, en privacy, nu ineens een trend is. Niet dat het geen goede zaak is uiteraard. Het zou alleen nog veel mooier zijn als ethiek een inherent onderdeel van het zakenleven werd. Maar goed, de wereld is wat ze is, en zo is het dus nu een trend in de technologiewereld, als we de analisten en experten mogen geloven. Naar een reden is het niet ver zoeken: niemand die het aantal schandalen uit de afgelopen maanden en jaren nog kan bijhouden. Hoe groter het bedrijf en hun impact op de maatschappij, des te omvangrijker hun schandalen. En ja, dan heb ik het over Tesla en Uber, maar zeker ook over de Facebooks en Googles van deze wereld: slechte arbeidsomstandigheden, datalekken, privacyproblemen, racisme en seksisme - al dan niet verhuld. Om over fake news en beïnvloeding van de publieke opinie en verkiezingen nog maar te zwijgen. Ja, de technologiesector kampt daar met een probleem, maar lijkt nu in tegenstelling tot vroeger wel vastberaden om er iets aan te doen. Het zijn stuk voor stuk schandalen die weinig vertrouwen inspireren in de vierde industriële revolutie waar we volgens de technologische sector met z'n allen door gaan. Dat moet een revolutie worden die gekenmerkt is door de impact van kunstmatige intelligentie, maar waar wel bias een probleem blijft. Vooroordelen rond geslacht, bijvoorbeeld. Iemand moet de AI-algoritmes voeden en de modellen trainen, en we weten allemaal dat de IT-bevolking voornamelijk uit mannen bestaat. Zo krijg je al snel het risico op (ongewilde) vooroordelen die in de AI-modellen sluipen. Die revolutie roept echter ook een reeks nieuwe vragen op. Zoals daar zijn: hoe zit het met de aansprakelijkheid wanneer je het over autonome systemen hebt in plaats van personen? Waar verschillen de verantwoordelijkheden van de mens met die van de machine? Een ethische discussie van formaat die een uitdaging vormen voor de hele maatschappij. Het onderwerp mag dan wel op de agenda staan en druk bediscussieerd worden, dat betekent nog niet dat we er met z'n allen uit zijn. Grote spelers stellen ondertussen hun eigen ethische richtlijnen op of publiceerden ze al, zoals Google eerder dit jaar. En eind april maakte de Europese Commissie in een strategische paper duidelijk dat het de leiding wil nemen in ethische richtlijnen rond AI. Maar het mag meer zijn, en vooral nog breder gedragen worden. Vorige maand ontmoette ik Feiyu Xu, de AI-verantwoordelijke van Lenovo. Feiyu Xu leidt er het AI Lab en werkt al bijna 30 jaar (!) rond AI. "Het is echt tijd dat de wereldwijde ICT-industrie als één stem gaat spreken rond ethiek", vertelde ze. Een oproep die ik alleen maar kan steunen. De voorzet is gegeven, het momentum is daar en de geesten lijken gerijpt: hopelijk wordt er nu ook écht werk van gemaakt. Laat het alvast een eerste wens voor 2019 zijn: we kunnen er als maatschappij alleen maar wel bij varen.