Voor Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, zijn begrippen als criticality en veiligheid natuurlijk een vast onderdeel van hun dagelijks werk. En meer bepaald voor het directoraat Network Management, dat instaat voor de coördinatie van de beheerfuncties van het netwerk dat de luchtvaart gebruikt, vooral dan de planning van het netwerk (ontwerp van het luchtruim) en de uitbating ervan, en de invoering van operationele en technische verbeteringen op pan-Europese schaal. Daarnaast verleent Network Management ondersteuning aan de activiteiten van de luchthavens en coördineert het de veiligheidsacties. Met andere woorden, dit directoraat biedt toegevoegde waarde in het kader van een operationeel partnerschap met de dienstverleners van luchtvaartdiensten, de gebruiker...

Voor Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, zijn begrippen als criticality en veiligheid natuurlijk een vast onderdeel van hun dagelijks werk. En meer bepaald voor het directoraat Network Management, dat instaat voor de coördinatie van de beheerfuncties van het netwerk dat de luchtvaart gebruikt, vooral dan de planning van het netwerk (ontwerp van het luchtruim) en de uitbating ervan, en de invoering van operationele en technische verbeteringen op pan-Europese schaal. Daarnaast verleent Network Management ondersteuning aan de activiteiten van de luchthavens en coördineert het de veiligheidsacties. Met andere woorden, dit directoraat biedt toegevoegde waarde in het kader van een operationeel partnerschap met de dienstverleners van luchtvaartdiensten, de gebruikers van het luchtruim, om de vastgestelde doelstellingen te bereiken op het vlak van prestaties op initiatief van de Single European Sky (SES). Tot gisteren werden de nodige applicaties voor de werking van het Network Management ontwikkeld in het kader van akkoorden met contractanten op een 'time and materials' basis (in regie). Het gaat hierbij om een twintigtal partnerbedrijven. Aspecten als design, architectuur en ontwerp van de interfaces tussen de systemen worden daarentegen intern behandeld. Het directoraat wil echter steeds meer voorrang geven aan een publiek/privépartnerschap, liefst met een kwaliteitsvolle industriële partner die zijn knowhow, zijn visie en expertise kan inbrengen, maar ook zeer snel kan reageren (dat dit nodig is werd duidelijk toen het hele luchtverkeer lam lag door de vulkaanuitbarsting in 2010) en zich zeer flexibel opstelt. Zonder desgevallend een lagere kostprijs te vergeten. Vandaar de lancering vorig jaar van een aanbesteding voor de ontwikkeling en test van applicaties en de invoering van een project management office (pmo). De aanbesteding werd uiteindelijk binnengehaald door Bull, in het kader van het consortium 2Gether met Tata Consultancy Services. Een contract met een waarde van 43 miljoen op 5 jaar, dat mogelijk 2 keer verlengd kan worden voor een jaar. Het contract zal een honderdtal informatici inschakelen, die soepel inzetbaar zijn in functie van de behoeften van de klant (rekening houdend met de turnover die het personeel van Eurocontrol kent), waarvan een deel van oude contractanten zal komen. Maar Bull is ook van plan om specialisten in Java, C++ en Ada aan te werven. Bovendien voorziet het contract in de invoering van een servicecatalogus. "Dit is een van de grootste outsourcingcontracten die Eurocontrol ooit ondertekende", merkt Jacques Dopagne, directeur Network Management, op. De naam van de mededingers die niet werden gekozen, wil hij echter niet prijsgeven. Hij benadrukt wel dat Eurocontrol "een sterk industrieel partnerschap wil aangaan, wat nieuw is voor de organisatie. We wilden een speler die beschikt over technologische knowhow en een visie, en die in staat is onze behoeften te begrijpen." Door dit partnerschap krijgt Eurocontrol ook toegang tot de nieuwste technologie op het vlak van webservices, soa-architectuur, enz. Andere criteria die de balans deden doorslaan naar de Franse groep: de omvang van de partner en zijn internationale aanwezigheid (de geografische nabijheid speelde natuurlijk ook een rol) en een garantie van continuïteit van de operaties van Network Management. Philippe Vannier, voorzitter en algemeen directeur van de Bull-groep, benadrukt dan weer het vermogen om zich af te stemmen op de business van de klant. Bull organiseerde trouwens twee bezoeken ter plaatse, een aan de scheepswerven van Toulon (ontwikkeling van een gevechtsysteem voor aanvalsonderzeeërs) en het andere aan de KLM in Nederland, in het kader van het partnerschap met TCS. En Vannier legt ook de nadruk op de knowhow van zijn groep op het vlak van veiligheid en zijn wil om nieuwe technologieën voor te stellen, meer bepaald inzake objectoriëntering. "Bull stond op kop wat betreft zijn technisch aanbod en zijn prijs", besluit Jacques Dopagne, die niet uitsluit dat er ook andere diensten zullen worden uitbesteed. Marc Husquinet