Het VBO pakte vorig jaar uit met de roll-out van een nieuw crm-systeem dat het bestaande systeem in Cobol moest vervangen. De werkgeversfederatie koos voor het pakket Isis.Xpress van IBS Belgium op voorwaarde dat ze konden meewerken aan het uitbreiden van het pakket volgens de eigen eisen. Het project liep daardoor destijds de nodige vertraging op, maar het VBO tilde daar niet te zwaar aan omdat ze beseften welke eisen ze gesteld hadden. De organisatie was uiteindelijk best tevreden, maar...

Het VBO pakte vorig jaar uit met de roll-out van een nieuw crm-systeem dat het bestaande systeem in Cobol moest vervangen. De werkgeversfederatie koos voor het pakket Isis.Xpress van IBS Belgium op voorwaarde dat ze konden meewerken aan het uitbreiden van het pakket volgens de eigen eisen. Het project liep daardoor destijds de nodige vertraging op, maar het VBO tilde daar niet te zwaar aan omdat ze beseften welke eisen ze gesteld hadden. De organisatie was uiteindelijk best tevreden, maar enkele kinderziektes moesten zeker nog gefikst worden. Ook liepen de gebruikers nog wat verloren. "De bugs hebben we er zowat allemaal uit gehaald", zegt Marie-Agnes Van Langenhoven, hoofd IT bij het VBO. "En het stroeve bij de gebruikers is weggewerkt door extra opleiding. Het crm-systeem is nu, denk ik, aanvaard als een vooruitgang. Iedereen beseft dat het heel wat meer inhoudt dan louter en alleen een adressenbestand." De grootste bugs ondervond het VBO bij de migratie van het adressenbestand. "Dat ging over 15.000 bestanden, dus de kans was groot dat er af en toe een corrupte file tussenzat, die dan weer andere problemen veroorzaakte." Het grote voordeel van het nieuwe systeem was het modulaire. Vorig jaar stelde het VBO daarom dat uitbreiding zeker een doel was. "IBS heeft inderdaad al enkele extra modules gebouwd", bevestigt Van Langenhove, "onder meer één voor dossierbeheer en een pda-versie. Maar wij hebben nog niets extra geïmplementeerd." Dat ligt dan weer aan het feit dat het dossierbeheer idealiter gecombineerd wordt met het e-mailsysteem. Het VBO gebruikte Novell Groupwise, maar de integratie van het crm van IBS met Groupwise bestond nog niet. "Dat moesten we dan weer laten ontwikkelen en daar hing een stevig prijskaartje aan. Bovendien waren we bezig met de vernieuwing van ons server- en pc-park. Toen hebben we besloten om naar Microsoft te migreren: Exchange, Office 2007,..." Die migratie is gaande of net afgerond op het moment dat u dit leest. Binnen het driejarenplan van de it van het VBO staat er nog heel wat op stapel. Zo is mobiliteit erg belangrijk: zowel het gebruik van smartphones als de goede bereikbaarheid van het VBO-netwerk overal ter wereld. Ook het intranet-extranet VBOnet zal worden opgefrist. "Het concept zal blijven bestaan, maar wordt gemoderniseerd. De huidige technologie is 6 jaar oud, dus dat kan nu allemaal beter." Voorts zijn er nog projecten rond wireless en disaster recovery gepland. Stefan Grommen