Faqbot ontlast het call center

Mathis André: "Om te schalen rekenen we nu vooral op online advertenties."

En toch bellen of mailen ze. De antwoorden die ze zoeken zijn vaak te vinden in een simpele FAQ, maar het houdt veel klanten niet tegen om voor alle zekerheid toch contact te zoeken. Dat kost een call center veel tijd, die beter aan complexe vragen kan worden besteed. De Waalse start-up Faqbot biedt een oplossing door de eenvoudigste vragen te automatiseren.

Vijf à tien minuten: zo lang besteedt een callcentermedewerker aan het antwoord op een gewone vraag. En toch: vaak kon de klant het zelf ook vinden in de zogenaamde Frequently Asked Questions-sectie van de bedrijfswebsite. Als een computer nu maar eens een getikte vraag kon begrijpen, en het juiste antwoord gaf zonder menselijk ingrijpen… Dat kan, ondertussen, en de Bergense start-up Faqbot zet dat soort natural language learning-technieken in om het supportproces voor een groot deel te automatiseren.

“We hebben een bot gebouwd die vragen van klanten analyseert, en op basis van de elementen die hij daarin vindt het juiste antwoord uit een bedrijfs-FAQ haalt”, vertelt founder Mathis André, die zich al snel nadat hij op zestienjarige leeftijd met school stopte tot whizzkid ontwikkelde. “De tool functioneert zowel op de website van een bedrijf, als op een Facebookpagina, een mobile app of zelfs in iMessage. Voor de bedrijven zelf werkt het erg eenvoudig: je meldt je aan op ons platform, uploadt je FAQ en de technologie doet de rest. Je kan meteen beginnen.”

De kwestie speelt in alle mogelijke industrieën en dus is Faqbot overal toepasbaar

SaaS

Ook Faqbot is een SaaS-oplossing die aan een licentie van minimaal 249 euro per maand te verkrijgen is. Sinds zijn oprichting in februari 2017 wist het bedrijf zo al een veertigtal klanten aan zich te binden, en dat uit diverse sectoren. “Voorlopig zijn dat vooral Belgische bedrijven, maar enkele daarvan opereren grensoverschrijdend. De kwestie speelt in alle mogelijke industrieën”, zegt André, “en dus is Faqbot overal toepasbaar. Om te schalen rekenen we nu vooral op online advertenties.”

André begon zijn start-up met een symbolische euro startkapitaal, en bouwde vandaar zijn business op. Nadat hij zelf de eerste aanzetten ontwikkelde, werd eind 2017 125.000 euro aan bijkomende fondsen aangetrokken bij privé-investeerders als Lorenz Bogaert (Netlog), Toon Coppens (Netlog), Jean Zurstrassen (Skynet), Harold Mechelynck (Ogone), Wim Derkinderen (Xpenditure), Dominique Wroblewski (Look&Fin) en Seeder Fund. Begin dit jaar kwam daar nog eens 315.000 euro bij. “Daarvoor tekenden Sebastien D’Hondt (ING), Norbert Muller, Regis D’Hondt, het fonds WING (SRIW, die 100.000 euro investeerden) en Davy Kestens (SparkCentral). Dat is een goeie runway waarmee we het nu even moeten kunnen uitzingen.”

Faqbot

Maatschappelijke zetel: Mons

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Neen

Website: www.faqbot.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content